Direct naar de inhoud.

Online prestaties verbeteren met Google Search Console

Mariska Scholte
21 apr 2021
Geschreven door: Mariska Scholte

Elke ondernemer wil natuurlijk dat zijn of haar website optimaal presteert en veel bezoekers trekt. Om goede online prestaties te boeken is het van belang dat de website goed in Google wordt opgenomen. Google Search Console is een gratis dienst die ervoor zorgt dat je website goed functioneert en zoekmachine vriendelijk is. In deze blog vertellen we je graag meer over de tool Google Search Console.

Wat kan je ermee?

Google Search Console kan je helpen om technische SEO-problemen vast te stellen, het kan je helpen om je populairste pagina’s te begrijpen, te zien waar ze gerankt worden en het kan je organische verkeer vergroten. Organisch verkeer bestaat uit bezoekers welke gratis via de zoekmachines op jouw pagina terecht komen. Kortom, deze tool geeft je informatie over je bezoekers en website.

Via Google Search Console (GSC) kun je de volgende punten controleren:

  • De zoekopmaak; Google gaat dieper in op hoe jouw website wordt weergegeven in de zoekresultaten.
  • Het zoekverkeer; via deze weg kun je zien hoe jouw zoekwoorden scoren, of de links naar de website het doen, en er kan actie worden ondernomen wanneer je een Google Penalty hebt gekregen. (Een Google Penalty is een bestraffing waarbij een afname in het zoekverkeer, verminderde zichtbaarheid of een daling in de opbrengst kan worden waargenomen).
  • Google indexering; Google leest de informatie die op jouw website te vinden is. Vervolgens wordt de pagina hoog in Google weergegeven wanneer iemand een zoekwoord gebruikt wat relevant is aan de content die hij/zij zoekt. In de Search Console krijg je inzicht in hoe de prestaties van dit proces zijn.
  • Crawlen; een crawler is een stukje software die de pagina’s leest zodat deze later door Google geïndexeerd kunnen worden. Het is dus belangrijk dat de crawler daadwerkelijk bij jouw website terecht kan komen.
  • Beveiligingsproblemen; als jouw website gehackt is, kun je via de Search Console tool informatie verkrijgen over wat er aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden.

Aan de slag

Nu je weet wat je met Google Search Console kunt, vraag je je waarschijnlijk af: wat heb ik nodig om deze tool te kunnen gebruiken?

Het zijn slechts twee dingen die je nodig hebt om aan de slag te kunnen!

Om te beginnen heb je een Google account nodig. Vervolgens moet je een website property toevoegen. Een property is niet meer dan een luxe benoeming voor de website URL.

Welke functies raden wij aan te gebruiken?

Het is natuurlijk belangrijk om de prestaties van jouw website te meten. Via GSC kun je zien met welke zoektermen bezoekers op jouw pagina terecht komen, en bij welke zoekopdrachten jouw website wordt weergegeven in de zoekmachines. Daarnaast krijg je ook inzicht in welke positie jij hebt binnen de zoekmachineresultatenpagina en wat je Click Through Rate (de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk naar de website doorklikt) is. Nu weet je precies welke woorden wel en niet werken voor de zoekmachineoptimalisatie.

Goede prestaties halen is eigenlijk alleen mogelijk als de website in “gezonde staat” verkeerd. Dit houd in dat de website snel is, foto’s juist worden weergeven, veilig zijn goed gevonden kunnen worden door Google. Google geeft inzicht over hoe jouw website wordt geïndexeerd. Wanneer een URL (website link) niet meer bestaat, wat overigens vaak voor komt, krijgt de pagina-bezoeker meestal een 404-error op zijn beeldscherm te zien. Via GSC is het mogelijk deze fouten te vinden en op te lossen.

Tegenwoordig worden veel zoekopdrachten via mobiele apparaten gedaan. Het is dus van groot belang dat de websites hiervoor geoptimaliseerd zijn. Lees ook onze blog over spraak gestuurde zoekopdrachten. Het fijne van GSC is dat je het gebruiksgemak voor deze apparaten kunt controleren en analyseren. Wanneer dit niet naar behoren functioneert, kun je zien wat er misgaat en dit vervolgens oplossen. Je wilt natuurlijk niet dat je klanten misloopt omdat er afgehaakt word op de mobiele functionaliteit van jouw website.

Wil je meer weten over de Google Search Tool? Of heb je hulp nodig bij het gebruiken van deze handige tool? Wij helpen je graag verder!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >