Direct naar de inhoud.

SEO: optimaliseer jouw website voor spraakgestuurde zoekopdrachten.

Ilse Schaap
28 okt 2020
Geschreven door: Ilse Schaap

We zien het steeds meer tegenwoordig, mensen die iets op zoeken op hun telefoon door het in te spreken. Iedereen is inmiddels wel bekend met SIRI en ook de Google Voice Search wordt steeds meer gebruikt. Dit brengt een hele nieuwe dimensie in de wereld van zoekopdrachten en de daaraan gekoppelde SEO. Want nu heb je je website net helemaal geoptimaliseerd voor ‘normale’ zoekopdrachten, komt er weer een nieuwe functie bij! Het is daarom belangrijk om voor jouw website ook te kijken wat je kunt doen aan spraakoptimalisatie. Vormmedia ging hiermee bezig voor hun eigen website en zocht dus alles voor jou uit! Wij delen graag al onze tips met jou.

Het optimaliseren van jouw website voor spraakgestuurde zoekopdrachten verschilt in de basis niet zoveel van de normale SEO-werkzaamheden. Het is nog steeds belangrijk om te denken vanuit de klant en in te spelen op de dingen die zij zoeken. Je moet de beste informatie geven voor jouw ideale klant. Toch zijn de dingen die via spraakgestuurde zoekopdrachten opgezocht worden misschien nog een beetje anders dan de normale zoekopdrachten.

Er worden veel vragen gesteld via spraakgestuurde zoekopdrachten
De zoekopdrachten die gedaan worden met de spraakfunctie zijn voor het grootste gedeelte vragen. Mensen vragen zich iets af en zullen dit hardop aan hun telefoon vragen. Het is dus belangrijk dat jij op jouw website deze vragen beantwoord. Dit kan door bijvoorbeeld een blog te wijden aan het antwoord op een veelgestelde vraag.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om te zorgen dat de informatie op jouw Google bedrijfspagina goed en compleet is. Via de spraakgestuurde zoekfunctie worden vaak vragen gesteld over een adres of over openingstijden. Als je zorgt dat je je contactgegevens goed hebt ingevuld zullen ze heel snel jouw telefoonnummer of e-mailadres kunnen vinden. Heb je het adres goed ingevuld, dan zullen zoekers eenvoudig op Google Maps terecht komen.

Opsommingen worden makkelijker gevonden
Het is aan te raden om belangrijke informatie als een opsomming op jouw website te vermelden. Dit is fijn voor de lezers omdat ze in één oogopslag alle informatie kunnen scannen, maar het zorgt er ook voor dat Google deze informatie als belangrijke zaken herkend. Zeker wanneer je tips geeft of een stappenplan bespreekt is het aan te raden een opsomming – al dan niet genummerd – te gebruiken. Daarnaast staat het ook mooi in de featured snippet.

Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat die de informatieve inhoud weergeeft. Eigenlijk is het het beste antwoord op de vraag die in de zoekmachine van Google wordt gesteld. Wanneer jouw blog een goed informatief antwoord op de vraag geeft, zal dit worden uitgelicht, bovenaan de pagina met organische zoekresultaten.

It’s all about speed
De snelheid van jouw website blijft belangrijk! Het is bij het toepassen van SEO-werkzaamheden sowieso altijd belangrijk om aandacht te besteden aan de snelheid van de website en deze te optimaliseren, maar voor spraakgestuurde zoekopdrachten is dit nog meer van belang. Spraakgestuurde zoekopdrachten worden namelijk gedaan via de telefoon, en mensen die hun mobiel gebruiken zijn over het algemeen ongeduldig. Ze willen een snel antwoord, daarom vragen ze het hardop en gaan ze niet zelf zoeken en typen. Gebruik dus niet te zware afbeeldingen en natuurlijk een goede hosting partij.

Zoals al eerder genoemd, wijkt de spraakoptimalisatie niet zoveel af van de normale SEO werkzaamheden die voor je website aangeraden worden. Wanneer bij jouw website de zoeker centraal staat en de veelvoorkomende vragen goed beantwoord worden, zit je al snel goed. Antwoorden op vragen en opsommingen gebruiken in jouw artikelen zouden eigenlijk al onderdeel moeten zijn van jouw contentstrategie. Dit zijn dus tips die altijd toe te passen zijn wanneer je bezig gaat met de SEO van jouw website!

Weet je na het lezen van deze blog nog niet goed wat je aan moet met SEO? Wij helpen je graag! Download ons e-book over SEO en de bijbehorende SEO-checklist en ga zelf aan de slag. Liever toch de SEO voor jouw website uitbesteden? Ook dan staat Vormmedia voor jou klaar. Neem contact met ons op!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >