E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij het kanaal e-mail ingezet kan worden om klanten direct te bereiken. Het bericht wordt rechtstreeks naar de ontvanger gestuurd. Dit is dus een gerichte manier van marketing, waarbij je de ontvanger moet kennen, je hebt immers een e-mailadres nodig.
E-mailmarketing wordt gebruikt om nieuws, aanbiedingen, bevestigingen, uitnodigingen of bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoeken te verspreiden. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het sturen van een maandelijkse nieuwsbrief naar klanten met het laatste nieuws en speciale aanbiedingen van jouw bedrijf.
Voor wie is e-mailmarketing interessant?
E-mailmarketing is voor iedere organisatie en onderneming interessant. Als organisatie wil je namelijk direct communiceren met jouw doelgroep en hiervoor is e-mailmarketing erg geschikt. Eigenlijk is het enige belangrijke voor het starten met e-mailmarketing, een bestand met e-mailadressen. Of dit nu klanten zijn die je wilt aanspreken of bijvoorbeeld andere bedrijven zijn waarmee je wilt samenwerken.
Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?
E-mailmarketing is relatief goedkoop. Het kost geen geld om een e-mail te verzenden. De enige kosten die je zult maken zijn de uren die je in een e-mail steekt en eventueel de kosten die je maakt voor het inzetten van een speciaal e-mailprogramma. Wanneer je vaker e-mails verzend, zul je hier steeds handiger in worden en zullen de uren die je hier aan besteedt ook steeds lager worden.
Daarnaast is e-mailmarketing ook een snelle manier van marketing. Je kunt een e-mail versturen wanneer je maar wilt en binnen een paar seconden is deze e-mail bij de ontvanger. Vaak is het zo dat het grootste gedeelte van de ontvangers een e-mail kort na ontvangst al openen.
E-mail is een veelgebruikt platform, vrijwel iedereen heeft een e-mailadres. Hierdoor scoort e-mail onder de meeste leeftijdsgroepen nog beter dan social media. Niet iedereen heeft Facebook of Instagram, maar wel vrijwel iedereen heeft een e-mailadres. Daarom is het een goed medium om ook een oudere of bijvoorbeeld een zakelijke doelgroep te kunnen bereiken. Daarnaast is e-mail ook een erg stabiel platform. Sommige online kanalen verdwijnen na jaren ineens omdat de populariteit afneemt. Bij e-mail zien we deze ontwikkeling niet gebeuren. Het blijft een populair kanaal.
Een ander groot voordeel van e-mailmarketing is dat het makkelijk meetbaar is. Wanneer je een bepaald e-mail software programma gebruikt, krijg je inzicht in vele statistieken. Zo kan er gemeten worden hoe vaak een e-mail geopend wordt, hoeveel mensen op de links in jouw e-mail klikken, wie zich inschrijft, wie zich afmeldt etc. Met deze gegevens kun je jouw e-mailcampagnes makkelijk evalueren en kun je goed zien welke dingen wel en welke dingen niet werken bij jouw doelgroep. Hierdoor zijn de e-mail steeds beter te optimaliseren en zul je betere resultaten behalen.
Met betrekking tot de doelgroep kun je bij e-mailmarketing helemaal zelf bepalen hoe groot je deze doelgroep maakt. Je kunt je hele klantenbestand een e-mail sturen, maar je kunt ook verschillende e-mails sturen naar kleine stukjes van jouw doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld selecteren op interesses en hier de inhoud van de e-mail op toespitsen. Wanneer je bijvoorbeeld adverteert op Facebook of Google kun je ook een doelgroep bepalen, maar hier zul je ook nog mensen bereiken die niet binnen jouw doelgroep vallen. Eigenlijk geef je dus ook advertentiegeld uit aan mensen die niet voor jou van belang zijn.
Omdat je zo gericht mensen kunt bereiken, kun je het persoonlijk maken. Je kunt een e-mail bijvoorbeeld personaliseren door de gegevens van de ontvanger toe te voegen. Zo kun je de e-mail beginnen met de voor- of achternaam van de ontvanger in de aanhef. Je kunt daarnaast ook gerichte aanbiedingen doen op basis van bijvoorbeeld geslacht of interesses die je van de ontvanger in jouw bestand hebben.
Al deze factoren samen maken e-mail marketing een effectief marketingkanaal. Het enige negatieve aan e-mail is dat overdaad schaadt. Er wordt dan al gauw gevonden dat het ‘SPAM’ wordt. Je moet dus goed uitkijken dat je jouw doelgroep niet gaat lastigvallen met een onnodige hoeveelheid e-mails.
Wil je nu ook graag gaan starten met e-mailmarketing maar weet je nog niet goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het opmaken van de juiste e-mails. Weet je al wel wat voor e-mails je zou willen versturen, maar heb je nog geen klantenbestand opgebouwd? Ook hiermee kan Vormmedia jou helpen! Wat dacht je bijvoorbeeld van het weggeven van een freebie? Wil je meer weten over e-mailmarketing of heb je onze hulp nodig? Neem contact met ons op!