Direct naar de inhoud.

Tips om freebies in te zetten voor jouw bedrijf

Rieneke Gerritsen
20 aug 2020
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

Een freebie is een goodie die je gratis weggeeft aan je klanten, in ruil voor hun e-mailadres. Dit betekent dat mensen hun e-mailadres geven, en vervolgens dit gratis product ontvangen in hun e-mailbox. Dit helpt bij het opbouwen van een e-mailadressen bestand, welke je vervolgens kunt gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven. Een freebie werkt dus eigenlijk als een klantmagneet voor jou als ondernemer. En klanten krijgen er natuurlijk iets leuks voor terug!

Freebies bestaan er in veel vormen. Je kunt denken aan een checklist, een e-book, een interessant artikel of een video. Om mensen aan te trekken en een mailinglist op te bouwen, heb je een aantrekkelijke freebie nodig. Je laat mensen kennismaken met jouw bedrijf en expertise. Eigenlijk geef je dus een stukje van jouw kennis gratis weg, en zorg je hiermee dat ze meer van jouw kennis willen profiteren.

Je kunt een freebie weggeven via bijvoorbeeld jouw website. Laat mensen hun e-mailadres invullen, en stuur vervolgens jouw ‘cadeautje’ naar hen op. Het is dus belangrijk dat jouw website een call-to-action bevat, waardoor mensen hun e-mailadres achter willen laten.

Maar wat kun je dan weggeven? De bedoeling van een freebie is dat klanten hierna meer van jouw kennis of diensten willen afnemen. Je moet dus een goede eerste indruk maken! Het is dus een soort voorproefje van jouw product, dienst of programma. Je zult jezelf dus moeten afvragen; wat moeten mensen echt weten voordat ze mijn product of dienst afnemen? Deze informatie verwerk je in jouw freebie. Daarnaast moet de informatie die je geeft snel toegankelijk en makkelijk te begrijpen zijn. Mensen willen iets ontvangen waar ze nu iets aan hebben.

Een freebie kun je in verschillende vormen maken. Het meest gebruikelijke – en misschien voor newbie’s het makkelijkste – zijn de e-books of checklist. Deze zijn redelijk eenvoudig op te maken in een PDF. Het is dus afhankelijk van jouw kennis van bepaalde programma’s, of je bepaalde soorten freebies kunt sturen. Het is natuurlijk zonde om een snel in elkaar geknutselde PDF te sturen – helemaal als je hier niet veel kennis van hebt. Andere soorten van freebies die je kunt sturen zijn een videotraining, een webinar of een audio. Verkoop je een product? Dan kun je een tester aanbieden, of bijvoorbeeld een kortingscode.

Zie je het niet zitten om zelf een PDF of een e-book in elkaar te knutselen? Vormmedia helpt je graag. Wij kunnen jouw eigen teksten opmaken, maar we kunnen ook zorgen voor een compleet e-book of PDF over een onderwerp van jouw voorkeur. Op die manier heb je helemaal geen zorgen meer over het maken van een freebie!

Omdat het lastig kan zijn om elke keer met een verassend nieuw product of dienst te komen, komt Vormmedia met een aantal tips voor een goede freebie. Deze voorbeelden zijn voor allerlei soorten bedrijven in te zetten.

  • Een checklist – bied jij een bepaalde dienst aan? Lever een checklist waarmee mensen kunnen zien of ze jouw dienst kunnen gebruiken voor verbeteringen.
  • Een interview – laat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief om een exclusief interview te ontvangen, welke je niet plaatst op andere kanalen.
  • Een kalender – zit jouw bedrijf in de sport of gezondheid? Kijk eens of je tips voor voeding of oefeningen kunt verwerken in een kalender.
  • Een e-book – dit kan al vrij simpel door een aantal van jouw blogs te bundelen tot een e-book.
  • Een toolkit – laat zien welke tools jij gebruikt in jouw beroep, en laat mensen kennis maken met een klein stukje van jouw expertise.
  • Hoofdstuk van een boek – is jouw product een boek? Geef dan een hoofdstuk van dit boek weg, zodat mensen meer van dit boek willen lezen.
  • Korte handleiding – leg mensen iets ‘simpels’ uit vanuit jouw expertisegebied, wat ze thuis kunnen gebruiken.
  • Een waardebon of een kortingscode – heb je een webshop? Nodig mensen uit om iets te bestellen door ze een korting aan te bieden.
  • Een proefabonnement – is jouw product of dienst op abonnementsbasis te verkrijgen? Geef dan een klein abonnement weg om mensen te laten proberen of het iets voor hen is.
  • Een challenge – organiseer een maandchallenge die bij jouw bedrijf past – neem eventueel als voorbeeld een sportchallenge of een challenge die iets met eten te maken heeft. Dit is natuurlijk naar allerlei onderwerpen om te buigen!
  • Een onlinetraining – neem een training op in een paar korte video’s en stuur deze video’s via een nieuwbrief op naar mensen.

Heb je genoeg inspiratie opgedaan voor het maken van jouw eigen freebie? Ga snel aan de slag! Ben je bang dat het jezelf niet gaat lukken om alles vorm te geven? Vormmedia helpt je graag! Neem contact met ons op. Heb je nog andere tips, deel ze hieronder!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >