Direct naar de inhoud.

Dé marketingtrends voor 2021

Rieneke Gerritsen
02 dec 2020
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

Met 2020 bijna achter de rug, blikken wij vandaag vooruit naar 2021. Wij zijn vast in de marketingtrends voor 2021 gedoken. Vandaag zetten wij de meest opvallende trends voor je op een rijtje zodat jij een vliegende start kan maken in 2021.

Trend 1: Authenticiteit
De afgelopen jaren was marketing veel zenden, maar er wordt verwacht dat dit de komende jaren gaat veranderen in het zorgen voor authenticiteit. Het internet is één grote brij met informatie die wordt gezonden naar jouw doelgroep. Je doelgroep zal vanwege tijdsgebrek steeds kieskeuriger worden en alleen content lezen die ze belangrijk vinden en uniek is. Je zal alleen je volgers behouden als je de content persoonlijk en uniek houdt. Zorg dat je opvalt!

Trend 2: LinkedIn en Instagram
De afgelopen jaren is Instagram steeds belangrijker geworden in de (online) marketing, maar ook LinkedIn zal de komende jaren een belangrijke plaats gaan innemen. Facebook blijft achter. LinkedIn en Instagram zijn veel aan het vernieuwen en worden uitgebreid. Hiermee houd je de aandacht van de doelgroep. Het is dus belangrijk om aanwezig te zijn op deze kanalen. Het is belangrijk om je marketingstrategie hierop aan te passen.

Trend 3: Marketing automation
In 2021 zal alles veel praktischer en efficiënter worden. Marketing automation is een combinatie van softwaretechnologie en marketingcommunicatie. Het is hierbij belangrijk om de customer journey te optimaliseren door marketingactiviteiten te automatiseren, maar het moet wel persoonlijk blijven. Denk hierbij aan social mediaberichten inplannen, nieuwsbrief automatisch laten versturen en automatisch een klanttevredenheidsenquête versturen. Je kan door deze functies minder stress ervaren, omdat je deze dingen kan doen op het moment dat je tijd hebt en je je er later niet druk over hoeft te maken op een druk moment.

Trend 4: Influencer marketing door B2B
De populariteit van influencers zorgt ervoor dat komend jaar ook de B2B markt er niet meer aan voorbij kan. Als B2B bedrijf is het belangrijk om je marketingstrategie hierop aan te passen.

Trend 5: Persoonlijke aandacht
Persoonlijke aandacht wordt in 2021 nog belangrijker dan het al was. Het is dus goed om na te gaan denken, hoe je jouw marketing zo persoonlijk mogelijk kan maken. Doe onderzoek naar je doelgroep en optimaliseer de klantenervaring. Ga de interactie met je klanten aan.

Trend 6: Videomarketing
In 2021 zal het gaan draaien om videomarketing. Op social media worden video’s steeds populairder, kijk maar naar TikTok of Instagram Reels. Ook live gaan wordt steeds meer gedaan door bedrijven. Zo zorg je ook voor persoonlijke aandacht van klanten door vragen te beantwoorden.

Trend 7: Stories
Alle social mediaplatformen hebben tegenwoordig wel stories, dit zijn korte filmpje of foto’s die 24 uur blijven staan. In de stories ga je in 2021 steeds meer je doelgroep bereiken. Door het algoritme van bijvoorbeeld Instagram worden niet al je berichten meer getoond, maar via stories worden je berichten altijd getoond. Zorg dus dat je vanaf nu al je belangrijke berichten gaat delen in je stories.

Het komende jaar moet je echt op deze trends gaan inspelen om een concurrerende positie te behouden. Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet hoe je jouw strategie moet aanpassen? Neem dan contact op met onze gedreven marketeers voor een brainstormsessie.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >