Direct naar de inhoud.

Hoe doe ik een zoekwoordenonderzoek?

Mariska Scholte
19 jan 2021
Geschreven door: Mariska Scholte

Het klinkt natuurlijk heel interessant, een zoekwoordenonderzoek, maar wat is het eigenlijk precies? Met een zoekwoordenonderzoek breng je het zoekgedrag van jouw klanten in beeld. Je gaat na welke zoekwoorden jouw potentiële klant gebruikt om te zoeken naar jouw producten en/of diensten.  Wanneer je geen zoekwoordenonderzoek uitvoert, zal je geen of heel weinig bezoekers op je website krijgen via Google. Want Google toont enkel de pagina’s die het meest relevant en kwalitatief zijn voor het zoekwoord van jouw potentiële klant op de eerste pagina. Om hierbij te komen moet je weten hoe je doelgroep zich gedraagt wanneer ze online zoeken. Daarom is het zoekwoordenonderzoek een essentieel onderdeel van je online marketingplan en strategie.

Stap 1: Brainstormen

Om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek moet je gaan denken zoals jouw potentiële  klanten. Ga op een rustige plek zitten en schrijf alles op wat in je op komt wanneer je aan jouw onderwerp denkt. Is jouw specialisatie bijvoorbeeld ‘marketing’, schrijf dan alle woorden die met marketing te maken hebben op. Belangrijk om te onthouden: niets is fout!

Stap 2: Vragen en rondkijken

Ga naar collega’s, vrienden of bijvoorbeeld familieleden om te vragen wat zij zullen opzoeken als ze jouw bedrijf willen vinden. Vul hierbij zo weinig mogelijk zelf in zodat het antwoord echt vanuit hen komt. Vraag bijvoorbeeld wat zij zullen opzoeken wanneer ze naar jouw product of dienst zoeken!

Stap 3: Google Suggest 

Een simpele stap die veel mensen vergeten is Google Suggest. Het is zeer waardevol en ook nog eens zeer eenvoudig te gebruiken! Ga naar Google en typ je zoeksuggestie in zoals je dat normaal gesproken doet. Tijdens het typen geeft Google je zelf verschillende opties voor andere zoekwoorden. Je kan dit het beste doen met de incognitomodus van Google, want dan houdt Google geen rekening met eerdere zoekopdrachten die je al hebt gedaan.

Stap 4: Zoekwoordenplanner

Heb je een Google Ads account? Maak dan gebruik van de zoekwoordenplanner. Open je Google Ads account, klik op tools en kies onder ‘Planning’ voor ‘zoekwoordenplanner’. Kies dan voor de optie ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’. Hier geef je woorden of zinsdelen op die relevant zijn voor waar je op gevonden wilt worden. Vul hier minimaal vijf woorden in.

Bovenaan staan de zoekwoorden die je zelf hebt ingevuld. Wat voor jou belangrijk is, is het zoekwoord, het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie. Deze gegevens gebruik je om de beste zoekwoorden te vinden. Ben je op zoek naar zoekwoorden uit verschillende landen of met meerdere talen, dan kun je hier nog de locatie, taal en het zoeknetwerk op afstemmen.

Stap 5: Zoekwoorden verzamelen

Het is onmogelijk om op al deze zoekwoorden een hoge Google ranking te behalen, daarom wil je bepaalde focus-zoekwoorden hebben waar jij je op gaat richten. Maar hoe weet je dan welke zoekwoorden het beste zijn voor jouw bedrijf? Ook dat bepaal je in de zoekwoordenplanner van Google Ads. Ga weer naar Google Ads toe en kies onder ‘Planning’ voor ‘Zoekwoordenplanner’. Maar in plaats van ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’, kies je nu voor ‘Zoekvolume en prognoses bekijken’. Voeg jouw lijst toe of upload het bestand waar al jouw zoekwoorden in staan. Klik dan op ‘aan de slag’ en klik vervolgens in het menu op ‘historische statistieken’. Dit is de lijst die jij nodig hebt!

Wil jij je zoekwoorden up-to-date hebben, maar weet je niet goed waar te beginnen? In ons E-book gingen wij nog meer tips. Klik hier!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >