Direct naar de inhoud.

Zo bepaal jij, jouw tone of voice!

Ilse Schaap
16 apr 2021
Geschreven door: Ilse Schaap

Elke ondernemer krijgt te maken met het onderwerp tone of voice. Wat is de juiste manier om jouw doelgroep aan te spreken? Moet het formeel of juist informeel? Wij dompelde onszelf onder in dit onderwerp en schreven er een blog over.

Wat is de tone of voice?

Met de juiste tone of voice laat je zien wie jij bent als ondernemer of organisatie. Met jouw eigen schrijfstijl maak jij jouw organisatie aantrekkelijk voor jouw doelgroep. Het draait er dus niet alleen om of je jouw doelgroep aanspreekt met je of u. Een onderscheidende tone of voice is belangrijk om op te vallen tussen je concurrenten. Het hoort echt bij jouw huisstijl.

Onderscheidende tone of voice.

Wanneer je als ondernemer wilt onderscheidend wilt zijn met je tone of voice zijn er drie elementen die belangrijk zijn:

– Merkpersoonlijkheid; de toon moet bij jouw merk of onderneming passen.

– Concurrentie; je wilt een andere tone of voice dan je directe concurrenten. Je laat daarmee zien dat jouw onderneming uniek is.

– Publiek; dit is natuurlijk het belangrijkst, zorg ervoor dat je je verdiept in de doelgroep en hoe zij zelf praten, maar ook hoe ze aangesproken willen worden.

Een goede tone of voice voldoet aan deze drie elementen. Weet je niet zo goed welke tone of voice bij jou past? Probeer dan eens de Coosto tone of voice generator!

Raak niet in paniek!

Wanneer het niet gelijk lukt om de juiste tone of voice toe te passen, moet je niet in paniek raken. Het is geen wetenschap, blijf vooral testen. Schaaf dan bij waar nodig. Als je met meerdere schrijvers werkt is het bijna onmogelijk om precies dezelfde tone of voice aan te slaan. Je kan hiervoor wel een aantal richtlijnen opstellen en het elkaar laten lezen en controleren.

Dit of dat?

Je moet feitelijk vijf keuzes maken voor het vinden van jouw tone of voice. Ga je voor grappig of serieus? Ben je een jonge, energieke en vrolijke organisatie? Dan kan je kiezen voor een grappige benadering.

Een vraag die hierop aansluit is ga je voor formeel of informeel, of eigenlijk de keuze, ga je voor je of u? Heb je een oudere doelgroep? Dan is u passend!

De volgende vraag is respectvol of bijdehand? Heb je gekozen voor een formele benadering? Kies er dan voor om respectvolle teksten te schrijven. Heb je een jonge doelgroep met humor? Dan mag je best bijdehand doen, goede voorbeelden hiervan zijn, Netflix, Hema en Bol.com.

Daarna moet je bepalen of je voor enthousiast of feitelijk gaat. Als je jouw emoties wilt tonen en dit passend is voor jouw doelgroep, ga je voor enthousiast. Het kan ook passend zijn om te kiezen voor een feitelijke manier van schrijven. Dit is vaak passend bij een formele benadering.

Als laatste moet je de keuze maken of je kiest voor ABN of regionale uitspraken. Schrijf je voor mensen uit de regio? Dan kan je ook gebruik maken van deze uitspraken, maar schrijf je voor mensen vanuit heel Nederland dan kan je dit beter vermijden.

Ben jij op zoek naar de juiste tone of voice, maar wil het nog niet helemaal lukken? Onze tekstschrijvers helpen jou graag bij het opstellen van de juiste tone of voice voor jouw doelgroep.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >