Hoe krijg ik mijn restaurant weer vol na corona? Dat is een belangrijke vraag die speelt bij veel horecaondernemers. Vormmedia geeft jou in deze blog hét antwoord op deze vraag, zodat jij na de coronacrisis meteen vliegend van start kan! Want als horecaondernemer heb je nu lang genoeg stil gezeten en wil je na de coronatijd meteen weer van start met een vol restaurant. Maar hoe krijg je mensen weer bij jou aan de tafel, na een lange afwezigheid? En hoe pak je het aan om meteen op te vallen tussen alle acties die jouw concurrenten gaan starten na de corona? Onze marketeers zochten het voor je uit en delen de belangrijkste tips met jou.
Tip 1: Zorg dat jouw marketing tijdens de coronacrisis zo sterk is dat je straks optimaal profiteert van de opening na corona.
Met deze tip kun je meteen vandaag aan de slag kunt. Pak alvast de extra marketingtijd om echt een band op te bouwen met je gasten en jouw concurrentie voor te blijven. Zo weten mensen jou ook na de coronacrisis weer te vinden! Maak jouw social mediakanalen weer up to date, gebruik een contentplanning om te zien op welke dagen jij als restauranthouder goed kan inspelen en plan een fotoshoot in voor het maken van foto’s van jouw vernieuwde menu of restaurant. Kan jij hierbij wel wat hulp gebruiken? Vormmedia staat voor je klaar!
Tip 2: Blijf zichtbaar door online verkoop mogelijk te maken.
Toen de deuren van de restaurants in maart dicht moesten, ging de deur naar online verkoop open. Veel concurrenten die voorheen niet aan afhalen deden, hebben nu een eigen afhaalmenu en bezorgen nu vaak gratis aan huis. Maar ook tegoedbonnen voor gezellige etentjes na de coronacrisis vallen hieronder. Vergeet hierbij niet dat gastvrijheid niet alleen offline een grote waarde heeft voor jouw klanten, maar dat dit ook online hoog op de lijst staat. Wanneer je namelijk online gastvrij blijft, gaat dit je helpen om straks jouw restaurant weer vol te krijgen. Dus blijf nu goed in contact met jouw gasten, want in deze spannende tijd gaan mensen nu eenmaal door naar de volgende, wanneer jij niet beschikbaar bent. Online gastvrijheid kun je realiseren in de vorm van leuke acties via social media of 1-op-1 contact met jouw klanten via e-mail of Whatsapp. Zo blijft je top of mind bij jouw gasten en kun je hier straks van profiteren bij de heropening.
Tip: Met een goede online strategie spreek jij niet alleen je vaste klanten aan, maar trek jij ook nog eens een hele groep nieuwe gasten aan! Onze marketeers helpen jou graag om de juiste strategie te zoeken die past bij jouw onderneming.
Tip 3: Speel in op de behoeftes van jouw klanten
Een goede marketingstrategie speelt in op de wensen en behoeften van jouw klanten. In deze onzekere tijd hebben klanten behoefte aan veiligheid, gezelligheid en warmte. Zorg dat jouw producten en diensten aansluiten bij deze behoefte, zodat jouw gasten en klanten deze periode goed doorkomen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de mogelijkheid tot het thuis kunnen bereiden van gerechten van jouw menukaart? Of een borrelplank met een home made cocktail? Maar je kunt ook de interactie opzoeken door het geven van een masterclass door jouw chef via Instagram voor jouw klanten. Zo blijf je zichtbaar voor jouw klanten en speel je in op de behoeftes die ze hebben.
Tip 4: Bereid jouw onderneming alvast voor op de heropening.
Juist in deze tijd kun je goede voorbereidingen treffen voor de heropening. Deze voorbereidingen kun je doen in de zin van een nieuw interieur, terras of menukaart, maar ook middels een vernieuwde social mediacampagne om nieuwe diensten of locaties te promoten. Hoe eerder jij begint met het online promoten hiervan, hoe meer mensen je kunt bereiken. Dus ook hiermee kun je vandaag al van start gaan! Dit kun je doen door het delen van story’s over de voorbereidingen voor de heropening, het organiseren van een thuis-proefavond van de nieuwe kaart of samenwerken met influencers uit de buurt die een rondleiding geven door het vernieuwde restaurant. Vergeet ook niet om naast de nieuwe diensten jouw medewerkers goed in beeld te brengen, dit wekt sympathie en de gunfactor op bij jouw klanten. Oh en maak ook pre-reserveringen mogelijk. Zo kun jij de eerste week al helemaal vol zitten wanneer je weer open mag!
Tip: Realiseer een leuk aanbod waarmee jij straks de heropening van jouw business viert met jouw klanten. Bijvoorbeeld een diner op een unieke locatie, korting op de eerste 10 reserveringen, een speciaal arrangement of bij de eerste reserveren een fles champagne weggeven. Kies hierbij voor een tijdelijk, maar uniek aanbod waardoor mensen als eerste een reservering willen maken bij jouw restaurant.
Naast de zichtbaarheid via jouw social mediakanalen kun je ook aandacht kopen met slimme advertenties. Hiermee creëer je een bepaald gevoel bij de klant en blijf je online meerdere malen terugkomen bij jouw gasten. Betaalde advertenties kun je inzetten op Google, Facebook, Instagram, YouTube of LinkedIn. Door jouw unieke aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te promoten via deze kanalen vergroot jij de kans dat mensen hiervan gebruik gaan maken. Met het opmaken van een mooie social mediacampagne helpt onze vormgever je graag! Oh en vergeet deze formule niet: Goede content in je advertentie, sociale kanalen en je website x een klein beetje budget = een groot effect voor jouw zichtbaarheid.
Zó met deze tips kun jij aan de slag en heb jij straks het terras of jouw zaal weer vol zitten. Kun jij nog wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een goed lopende onlinecampagne of het realiseren van mooie uitingen voor de openingsactie? Dan staat ons creatieve team voor jou klaar! Neem vandaag nog contact met ons op of neem een kijkje op onze speciale actiepagina.