Direct naar de inhoud.

Twitter: het onuitputbare medium

Rieneke Gerritsen
25 sep 2020
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

Hoe je met deze vijf tips Twitter kunt inzetten voor de marketing van jouw bedrijf.

Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze Twitter in kunnen zetten voor hun marketingstrategie. Is het eigenlijk nog wel hip? Bereik ik nog wel de juiste mensen? En hoe zorg ik dat mijn boodschap bij de juiste mensen komt, zodat ze mijn product of dienst afnemen?

Over de eerste vraag kunnen we kort zijn: Twitter is en blijft ook in 2020 hip! Hoewel het platform misschien niet meer zo populair is dan het in de gloriejaren was, zijn er nog steeds veel mensen die Twitter gebruiken. En dit zijn nou juist de mensen die je wilt bereiken. De mensen die Twitter alleen gebruikten voor entertainment en de hype, zijn door de jaren heen afgevallen. Wat overblijft zijn mensen die geïnteresseerd zijn in kwalitatieve en informatieve tweets, en die Twitter blijven gebruiken om nieuwe dingen, bedrijven en mensen te ontdekken.

Statista hield statistieken bij van de maandelijkse hoeveelheid actieve Twitter gebruikers. Ook hierin is een eerst een flinke stijging te zien en daarna voornamelijk een stabiel aantal. Zie hier.

Maar hoe worden deze mensen op de juiste manier bereikt? Hiervoor heeft Vormmedia een aantal tips opgesteld.

Tip 1: De kracht van herhaling

Wanneer je volgers een bericht van jouw in hun tijdlijn hebben gezien en gelezen, verdwijnt het bericht al snel weer naar de achtergrond. Bij sommige van jouw volgers zal het bericht niet eens zichtbaar zijn geweest, omdat ze op dat tijdstip ook veel andere interessante berichten op de tijdlijn hebben gehad en jouw bericht naar onderen is gezakt. Om te voorkomen dat jouw berichten ongezien voorbij gaan is het belangrijk om ze af en toe te herhalen. Omdat je niet steeds precies hetzelfde wilt plaatsen is het belangrijk om de ‘look’ van het bericht iets aan te passen. Dus heb je een blog waarvan je wilt dat veel mensen hem lezen? Plaats de link naar het bericht dan gewoon nog eens, maar deze keer met een andere introductietekst en een andere afbeelding. Grote kans dat je weer andere volgers hiermee bereikt.

Tip 2: Maak het visueel.

Deze tip is er eentje die op bijna alle social media platformen kan worden toegepast. Je berichten vallen pas echt op wanneer er een afbeelding bij zit. Wanneer een tweet alleen bestaat uit tekst, is de kans groter dat jouw volgers er voorbij scrollen. Met een afbeelding die opvalt zorg je ervoor dat mensen sneller bij jouw bericht zullen blijven hangen en de boodschap willen lezen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er voor zorgt dat de afbeelding die je gebruikt past bij de boodschap die je wilt overbrengen. Maak bijvoorbeeld een afbeelding waarin je het onderwerp van je nieuwste blog aankondigt, of breng de belangrijkste boodschap van jouw bericht in beeld met een infographic.

De ideale afmeting voor een afbeelding op twitter is 440 pixels breed en 220 pixels hoog. Let wel op dat je afbeelding maximaal 5MB groot mag zijn.

Tip 3: Blijf relevant.

Het is belangrijk dat jouw boodschap je volgers blijft aanspreken. Zorg dus voor relevante informatie voor jouw doelgroep. Nu kan dit soms lastig zijn, want wat verstaat men onder relevante informatie? Hiervoor hanteert Vormmedia de volgende criteria. Wanneer de informatie in jouw tweet aan tenminste één van deze criteria voldoet, kun je er vanuit gaan dat de informatie relevant is voor de mensen die jij zou willen bereiken.

  • Schrijf tweets waarin jouw expertise naar voren komt. Geef bijvoorbeeld leuke feitjes of stukjes informatie over jouw vakgebied.
  • Blijf op de hoogte van het nieuws in jouw vakgebied en deel dit met jouw volgers. Zorg dat je mee blijft praten over de actualiteiten.
  • ReTweet (het overnemen van een tweet van iemand anders, op jouw account) interessante tweets van anderen. Dit kunnen mensen zijn uit jouw vakgebied, maar ook anderen die jouw inspireren of die je interessant vindt.
  • Geef antwoord op vragen van jouw volgers. Volgers kunnen deze vragen naar jouw sturen, maar je kunt ook zelf actief op zoek gaan naar vragen die binnen jouw doelgroep heersen. Gebruik hiervoor de Twitter Search tool.

Tip 4: Gebruik hashtags.

Hashtags laten goed zien waar mensen op Twitter over praten. Zorg dus dat je op de hoogte bent van de actuele nieuws hashtags en speel hierop in wanneer dit kan. Je kunt de populairste onderwerpen vinden onder ‘trending’.

Daarnaast is het slim om je eigen hashtag te introduceren. Wanneer je deze blijft gebruiken, zullen mensen weten dat de hashtag bij jouw bedrijf hoort. Wanneer ze jou vervolgens willen bereiken, zullen ze dan ook deze hashtag weer gebruiken. Zoek dus regelmatig op jouw eigen hashtags, om te zien wat andere mensen hierover schrijven.

Tip 5: Formuleer doelstellingen.

Voor veel ondernemers en bedrijven is het vaag wat ze willen bereiken met het Twitter account. Daarom is het verstandig om vooraf doelstellingen op te stellen. Wil je bijvoorbeeld binnen 6 maanden 5000 doorkliks naar jouw website krijgen via Twitter? Houd dit dan wekelijks in de gaten, en kijk goed welke berichten goed scoren en welke minder. Hier leer je van voor jouw toekomstige berichten. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om regelmatig te blijven posten. Wanneer je jouw doelstelling duidelijk voor ogen hebt, is het makkelijker om hier naar toe te werken en zal je regelmatiger blijven ‘tweeten’ en dus zichtbaar blijven bij jouw doelgroep.

Met deze vijf tips kun je zorgen dat jouw Twitteraccount de eerste volgers krijgt en dat mensen jouw tweets gaan lezen. Maar daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat jouw Twitteraccount zorgt voor nieuwe leads, websitebezoekers of voor nieuwe abonnees. Focus dus niet te veel op het aantal volgers. Liever een aantal kwalitatieve volgers die actief bij jouw bedrijf betrokken zijn, dan duizenden inactieve volgers!

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen om jouw aantal volgers te verhogen? Neem dan contact met ons op!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >