Direct naar de inhoud.

Storytelling inzetten voor jouw bedrijf!

Ilse Schaap
08 jul 2021
Geschreven door: Ilse Schaap

Verhalen wekken emoties op. En met emoties creëer je verbinding met jouw doelgroep. Storytelling is dé manier om jouw boodschap over te brengen. In deze blog legt onze content marketeer uit wat storytelling is en hoe je het inzet.

Wat is storytelling?

Storytelling is het vertellen van een verhaal om herkenning op te wekken bij de lezer, luisteraar of kijker. Je voegt hiermee emotie toe aan een product of dienst. Dit zorgt voor een verbinding met je doelgroep. Vaak hebben ondernemers de neiging om hun boodschap over te brengen door gebruik te maken van getallen en feiten. Toch is dit niet de meest effectieve manier, hiermee raak je jouw doelgroep namelijk niet snel.

Uit onderzoek blijkt dat storytelling bepaalde gedeeltes van je hersenen activeert. De luisteraar relateert het verhaal aan zijn of haar eigen emoties en ervaringen. De emoties die worden opgewekt zorgen voor het afgeven van dopamine en oxytocine, dit zorgt ervoor dat dingen beter worden onthouden en voor een gevoel van vertrouwen, liefdadigheid en verbondenheid.

Belangrijke elementen van storytelling

Hoe ziet een goed verhaal er nou eigenlijk uit? Denk eens terug aan de sprookjes van vroeger. Alle sprookjes volgen hetzelfde format. Net als sprookjes heeft storytelling de volgende elementen:

  • The ordinary world: Storytelling begint met een saaie wereld. Dit is waar de hoofdpersoon zich bevindt voordat hij een held wordt.
  • The special world: De onbekende wereld waar de schat ligt, maar ook het monster is hier te vinden.
  • De held: Deze persoon is de klant. De held maakt een reis waarin hij problemen en obstakels overwint. Een goede held in storytelling zorgt voor herkenning bij iedereen. Helden of heldinnen hebben kwaliteiten en herkenbare valkuilen.
  • De crisis: Het probleem/obstakel dat zich voordoet.
  • De helper: Dit is het bedrijf, het product of dienst. Deze helpt de held om obstakels te overwinnen.
  • De schat: De droom van de held, bijvoorbeeld een betere wereld.
  • Het monster: Dit is een obstakel of een probleem.

Wanneer je deze elementen gebruikt in jouw verhaal, zorg je voor een goede emotionele verbinding met jouw doelgroep.

Content en storytelling

In onze vorige blog hebben we het creëren van content die je doelgroep raakt besproken. Hiervoor kan storytelling ook worden ingezet. Combineer de tips uit deze blogs met elkaar om de verbinding met jouw doelgroep aan te gaan.

Heb je hulp nodig bij het inzetten van storytelling voor jouw onderneming? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Vormmedia helpt je graag bij het schrijven van jouw verhaal.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >