Direct naar de inhoud.

Ondernemers aan het woord: By Kielman

Jalien Nomden
06 nov 2020
Geschreven door: Jalien Nomden

Veendammer horecaondernemingen in coronatijd

Deze week aan het woord: Janine Mengerink – Kielman van By Kielman.

By Kielman – Het lekkerste plekje van Veendam. Al sinds 2002 is By Kielman een bekende naam in Veendam. Een mooi pand, gelegen in het centrum van Veendam, waar u terecht kunt voor belegde broodjes, een kop koffie of een lekker gebakje. By Kielman wordt gerund door de familie Kielman, die al 45 jaar onderneemt in Veendam. Sinds een jaar of 12 krijgen zij de hulp van hun dochter Janine. Wij spraken Janine over de tweede sluiting van de horeca vanwege de coronamaatregelen. Hoe beleeft By Kielman deze sluiting en welke initatieven nemen ze om het hoofd boven water te houden?

“Toen de eerste sluiting van de horeca aangekondigd werd, wisten we even niet wat te doen”. Er werd gelijk nagedacht over afhaal- of bezorgmogelijkheden, maar omdat in het begin niet duidelijk was of dit vanuit de overheid mocht, konden ze ook daarin nog niet veel beginnen. Gelukkig kwam dit later wel ter sprake en werd er van start gegaan met het bezorgen van gebak. Ook werd er ingezet op acties, bijvoorbeeld een hightea rondom moederdag. “Maar dan zie je hoe snel het kan gaan en heb je toch meer kosten dan verwacht.” vertelt Janine.

Wat ze heel goed bijgebleven is van de eerste sluiting is dat klanten gelijk heel erg met hun meeleefden. Zo hebben ze veel kaarten en bloemen mogen ontvangen, wat de familie Kielman erg ontroerd heeft. Janine vertelt: “Op de laatste dag voor de sluiting kwam er een man langs die wilde afrekenen, maar gaf daarbij een flinke fooi met de woorden; Voor jullie, jullie gaan het nog zwaar krijgen. Dit soort gebaren doen ons veel.” Ook merken ze dat ze op veel begrip kunnen rekenen van klanten dat alles nu een beetje anders gaat. Gelukkig heeft By Kielman een grote vaste klantenkring, waarvan ze nu ook weer merken hoe blij ze hier mee kunnen zijn.

De tweede sluiting van de horeca heeft de familie Kielman wel een beetje anders beleefd dan de eerste keer, omdat ze nu iets meer voorbereid zijn. Zo konden ze nu gelijk starten met het bezorgen en afhalen en hebben ze dit nu ook uitgebreid met een assortiment aan heerlijk belegde broodjes. Ook merken ze dat mensen er anders in staan. Ze krijgen ook deze keer veel steun van vaste klanten en hebben het idee dat mensen nog meer gaan afhalen en bestellen dan tijdens de eerste sluiting. Veel mensen willen hun steentje bijdragen om de lokale horeca ondernemers op de been te houden. Ook tijdens deze sluiting krijgen ze steun uit alle hoeken. Al die kleine (en grote) gebaren geven moed aan de familie.

Janine: “Het was wel even een uitdaging om aan te passen naar de nieuwe systemen en manier van werken. We zijn nu een heel bezorgbedrijf geworden”. Hierin liepen ze in het begin natuurlijk tegen de nodige uitdagingen aan, maar sinds een tijdje hebben ze een volledig nieuw systeem geïntegreerd. De internetpagina is aangepast en er is een online webshop gebouwd. Daarnaast hebben ze veel contact met klanten via WhatsApp en stromen ook via dat kanaal de bestellingen binnen.

“We proberen te blijven vernieuwen voor de klanten”, vertelt Janine. Zo doen ze dus leuke acties, stellen ze verjaardagspakketten samen en komen ze bijvoorbeeld met een borrelbox. Door elke keer weer iets anders aan te bieden, blijven klanten geïnteresseerd en gaan ze bestellen.

By Kielman heeft een aantal vaste medewerkers in dienst, waar het ook erg aanpassen voor is geweest. Ze maken helaas minder uren, maar kunnen gelukkig nog wel komen werken. Ook zijn er weer nieuwe functies ontstaan, doordat ze nu bijvoorbeeld mensen nodig hebben voor het bezorgen. Het personeel is erg blij dat ze op deze manier door kunnen gaan. Janine is dan ook erg blij met hoe het personeel alles aanpakt: “Ze zijn erg betrokken en zijn altijd bereid om zich aan te passen aan de nieuwe situaties.” Om dan toch nog een voordeel te noemen van de rustige periode; ze hebben nu wel meer tijd om te kletsen en een pauze samen te nemen. Ook dit werkt natuurlijk weer mee aan de betrokkenheid en de sfeer onder het personeel.

Vooruit kijken is natuurlijk lastig, maar Janine hoopt dat ze in januari weer geheel open kunnen. Daarom zijn ze langzaam al een beetje aan het nadenken over hoe ze dit gaan inrichten. Door de anderhalve meter regel is er natuurlijk minder plek voor klanten binnen. Ze hopen een start te kunnen maken met een winterterras, zodat de gasten goed verdeeld kunnen worden over de binnen- en buitenplekken.

Als tip voor mede-ondernemers wil Janine nog meegeven dat ze heeft gemerkt dat Social Media erg kan helpen om je klanten te blijven informeren over wat je bezig houdt. Ze merkt dat mensen dit prettig vinden en ook graag betrokken willen blijven. Hier kan er nu ook echt de tijd voor genomen worden. Zo kun je toch nog een stukje klantencontact onderhouden, ook al is het in een andere vorm.

Als laatste wil Janine graag nog de klanten bedanken voor de steun en de goede wensen. Het is fijn dat mensen blijven komen en meegaan in de nieuwe initiatieven. Janine: “Blijf gezond en wees verstandig. We hopen dat het snel over is en dat we jullie weer persoonlijk mogen ontvangen!”

Wij wensen By Kielman veel succes de komende tijd! Hartelijk bedankt voor jullie verhaal.

Ben jij ook een lokale ondernemer en wil je graag een keer je verhaal doen? Neem contact met ons op!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >