Direct naar de inhoud.

Interne en externe links opnemen in jouw SEO-strategie

Ilse Schaap
14 jul 2020
Geschreven door: Ilse Schaap

Wanneer je vaak blogs of andere artikelen op jouw website plaatst, is het belangrijk om te werken aan de interne en externe links binnen de website. Deze links kunnen helpen bij jouw SEO en zorgen ervoor dat jouw website makkelijker vindbaar wordt. De leesbaarheid wordt verhoogt omdat bezoekers van jouw website makkelijker kunnen navigeren. Hier wordt Google blij van en dit wordt beloont met een hogere positie binnen de zoekresultaten.

Een link is een verbinding naar een andere webpagina. Een link wordt achter een woord of een afbeelding geplaatst. Wanneer de websitebezoeker op dit woord of deze afbeelding klikt, komt hij automatisch op de website terecht die hierachter gelinkt is. Veel websites maken hier gebruik van, soms zelf ongemerkt. Ga je bijvoorbeeld iets kopen in een webshop en druk je op de button ‘bestel’, dan wordt je vervolgens naar de betalingspagina doorgelinkt.


Een interne link is een link die naar een pagina binnen jouw eigen website linkt.

Een externe link is een link die naar een pagina op een website van iemand anders linkt.


Waarom is het belangrijk om voldoende links in jouw blogs te verwerken?

Zoekmachines waarderen het wanneer je vanuit jouw website verwijst naar andere websites. Dit geeft aan dat de andere website informatie bevat die ook iets zegt over jouw website of jouw blog. Google kan hierdoor beter onderscheiden waarover jouw website gaat. Met goede externe links wordt je daarom beter gevonden door Google en wordt je ook hoger getoond – je verbetert je page rank.

Wanneer je binnen jouw website verwijst naar andere pagina’s, draagt dit bij aan de kwaliteit van jouw website. Het laat aan de zoekmachine zien dat er op andere plekken van de website nog meer waardevolle informatie aanwezig is. Ook helpen interne links om te navigeren door de website. Met goede interne links kun je dus bijdragen aan de navigatie en verbeter je tegelijkertijd de page rank.

Op de juiste manier doorlinken.

Het is belangrijk dat de linkjes op de juiste manier in de tekst verwerkt worden. Vaak zien we dat er verwezen wordt naar klik hier. Dit werkt niet, omdat de link dat door de zoekmachine verbonden wordt aan de woorden ‘klik hier’. Het is dus belangrijk om de link te verwerken in de woorden waarop jij gevonden wilt worden. De term waar het om gaat moet dus een linkje worden. Heb jij bijvoorbeeld een blog over auto’s en wil je linken naar een bepaald artikel over Mercedes? Plaats dan de link achter het woord ‘Mercedes’.

Overdaad schaadt!

Let wel op dat je nu niet gelijk aan de slag gaat met dertig verschillende links verwerken binnen een blog van honderd woorden. Te veel linkjes zorgen voor een onoverzichtelijk geheel. Niet alleen de bezoekers van jouw website zullen het overzicht kwijtraken, ook zoekmachines kunnen de structuur binnen de website niet meer herkennen.

Ga dus ook geen links plaatsen naar pagina’s waarvan je niet zeker bent of de inhoud kwalitatief goed is. Op die manier zal de bezoeker niet vinden wat hij zoekt. Dit zorgt alleen maar voor verwarring.

Ga dus niet voor een overdaad aan links, maar kies een paar kwalitatief goede websites uit waar je naar toe linkt. Op die manier verhoog je de waardering die de zoekmachines aan jouw website geven.

Linkbuilding met backlinks.

Naast interne en externe links kennen we ook backlinks. Backlinks zijn links van andere websites die verwijzen naar jouw website. Het kan gezien worden als een soort aanbeveling. Andere websites vinden jouw content dan zo waardevol dat ze ernaar verwijzen.

Interne en externe links zijn redelijk eenvoudig zelf in jouw website te implementeren. Backlinks zijn echter iets moeilijker te verkrijgen, omdat je hier zelf iets minder invloed op hebt. Toch is het een belangrijk onderdeel van de SEO strategie. Hoe meer relevante websites een link naar jouw pagina plaatsen, hoe hoger jouw websites door de zoekmachines wordt gewaardeerd en hoe meer bezoekers er uiteindelijk naar jouw website worden geleid.

Cross-interne links.

Wanneer je vaker blogs schrijft die over dezelfde onderwerpen gaan, kun je gaan crosslinken. Noem een oudere blog in jouw nieuwe blog, maar noem ook jouw nieuwe blog in een oudere blog. Oudere blogs worden misschien niet zoveel meer gelezen als toen ze net online stonden, maar ze zijn nog steeds waardevol voor jouw page rank. Als je meer waardevolle links hier aan toe kunt voegen, zal de blog steeds hoger in de zoekresultaten blijven komen.

Het toevoegen van interne en externe links aan jouw blogs is een belangrijk onderdeel dat eigenlijk aan iedere SEO-strategie zou moeten worden toegevoegd. Heb je hier nog vragen over? Neem gerust eens contact met ons op en dan kijken we samen naar jouw SEO!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >