Direct naar de inhoud.

Instagram lanceert Live Rooms: Clubhouse 2.0?

Rieneke Gerritsen
16 apr 2021
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

Instagram blijft bezig met vernieuwen. Ze komen vaak met een antwoord wanneer een concullega een nieuwe functie introduceert of wanneer blijkt dat de formule van een concullega goed werkt. Zo kwam Instagram met Instagram stories, nadat Snapchat goed bleek te gaan. Dat YouTube bleef groeien, bleef bij Instagram ook niet onopgemerkt: ze kwamen met Instagram TV. En nu rollen ze langzamerhand een nieuwe functie uit die lijkt op de nieuwe app Clubhouse. Hoe werkt deze nieuwe functie en in welke opzichten lijkt het op Clubhouse? Je leest het in deze blog!

Hoe werkt Instagram Live Rooms?

Instagram is deze nieuwe functie langzaam aan het uitrollen, dus het zal niet lang meer duren voor het wereldwijd beschikbaar is. Instagram kent al de mogelijkheid om live te gaan, dit kan alleen of met twee personen. Maar de Live Room is een iets andere variant hierop. Live Rooms maakt het mogelijk om met vier mensen tegelijk te livestreamen.

Het is voor Live Room hosts mogelijk om reacties te filteren en te blokkeren of rapporteren. Wanneer jij of één van je deelnemers een bepaald account geblokkeerd hebben, kunnen deze accounts niet deelnemen aan de Live Room.

Wat is het verschil met Clubhouse?

Clubhouse biedt ook de mogelijkheid om live een room te hosten. Clubhouse is alleen gebaseerd op audio, de hosts zijn niet in beeld. Bij Instagram Live Rooms komen de hosts wel in beeld.

Een ander verschilt met Clubhouse is dat de Livestream op Instagram 24 uur lang blijft staan. Zo is het voor mensen mogelijk om het terug te kijken. Clubhouse biedt deze mogelijkheid niet, hier moet je echt live inschakelen in de sessie.

Een nadeel van de Instagram Live Rooms is dat je met 4 mensen tegelijk kunt streamen. Wanneer er iemand anders iets live zou willen vragen, dan moet deze persoon bij de stream ingezet worden. Daarom kiezen mensen er sneller voor om een vraag in de comments te stellen. Dit maakt het iets onpersoonlijker. Bij Clubhouse is het makkelijker om te wisselen tussen de personen die aan het woord zijn. Hierdoor kunnen mensen ‘uit het publiek’ makkelijker een vraag stellen en ook weer op het antwoord reageren.

Waarvoor kun je Instagram Live Rooms inzetten?

Instagram Live Rooms biedt de mogelijkheid om het gesprek met jouw volgers aan te gaan. Iedereen gebruikt Instagram op zijn eigen manier, dus iedereen zal de Live Rooms ook op een andere manier in gaan zetten. Misschien wil jij gewoon kletsen met je vrienden over iets wat je meegemaakt hebt en vind je het leuk als anderen hierbij mee kunnen kijken. Maar Instagram Live Rooms kan ook zeker helpen om meer interactie te creëren voor jouw bedrijfspagina. Wij hebben een aantal voorbeelden voor het gebruik van Instagram Live Rooms voor jouw business.

Laat jouw product zien of vertel over jouw dienst.

Met bewegend beeld (video) kun je veel beter overbrengen hoe jouw product er uit ziet. Ook kun je veel meer vertellen over het product, waarbij je goed kunt laten zien wat je bedoeld. Hetzelfde geldt voor jouw diensten. In een normale post geef je vaak een samenvatting van je dienst, maar in een Live Room kun je veel meer vertellen en kun je jouw enthousiasme overbrengen. Je kunt in de Instagram Live Room ook tevreden klanten aan het woord laten! Weet je dat een bepaalde klant helemaal fan is van jouw product? Laat diegene er dan iets over vertellen in jouw Live Room!

Organiseer een masterclass of webinar.

In deze tijd van Corona, zijn de online klassen steeds populairder geworden. Wil je op een laagdrempelige manier een gratis workshop of masterclass geven aan jouw volgers? Hiervoor is Instagram Live Rooms geschikt! Je kunt zo’n workshop bijvoorbeeld geven met een andere professional uit jouw branche. Op deze manier kun je jouw expertise laten zien en kun je ook een voorproefje geven van jouw verdere diensten.

Organiseer een Q&A!

Een Q&A staat voor Question and answer, oftewel vraag en antwoord. Organiseer een Live Room waarin je vertelt dat je volgers alles mogen vragen over een bepaald onderwerp. Op deze manier kunnen ze jou beter leren kennen, maar leer jij ook jouw doelgroep beter kennen. Wie weet kom je er achter dat veel van jouw volgers tegen dezelfde vragen aanlopen en kun je hier in jouw business weer op verder bouwen.

Ben jij al actief op Clubhouse en ben je nu ook van plan om Instagram Live Rooms in te gaan zetten? Of denk je na deze blog juist dat het niets voor jou is? We horen graag jouw mening! Heb je nog vragen over Instagram Live Rooms? We helpen je graag! Laat een reactie achter.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >