Een influencer is een bekend persoon met veel volgers en een groot netwerk. Via dit netwerk bevelen influencers bepaalde producten aan voor bedrijven. Vaak is dit tegen betaling van een bepaald bedrag. Influencer marketing wordt steeds bekender, maar helemaal nieuw is het niet! Het verschil is dat het nu steeds vaker online gebruikt wordt. Influencers zijn actief op sociale media zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Vaak hebben influencers veel volgers waardoor ze een groot bereik hebben en daardoor aantrekkelijk zijn voor bedrijven.
Bereik een specifieke doelgroep
Door de kracht van influencers in te zetten, kun je een specifieke doelgroep bereiken. Er zijn wereldwijd verschillende influencers met ieder een eigen specialisme. Van kunstenaars tot aan voetballers. Hierdoor weet je dus dat de volgers van deze influencers ook geïnteresseerd zijn in dergelijke onderwerpen, en kun je heel doelgericht je klant bereiken.
Zichtbaarheid voor een product of dienst
Influencers hebben een sterke band met hun volgers opgebouwd. Hierdoor kunnen ze online zichtbaarheid genereren voor een product of dienst. Daarnaast kunnen ze volgers aanzetten tot het verrichten van acties, zoals het doen van een aankoop, meer gaan sporten op advies van de influencer of het tekenen van een petitie.
Persoonlijke band
Uit onderzoek van ADFormatie blijkt dat 84 procent van de consumenten aanbevelingen van familie en vrienden als invloedrijk en betrouwbaar zien. Influencers bouwen ook een bepaalde relatie op met hun volgers. Hierdoor zijn ze in staat om op persoonlijke manier een mening te delen. Content die door influencers wordt verspreid is dankzij die persoonlijke band krachtig, interactief en komt betrouwbaar over. Het is voor een klant makkelijker om zich te identificeren met een echt persoon, waarmee ze een persoonlijke band voelen, dan bijvoorbeeld met een model in een studio.
Influencer marketing betrouwbaar?
Door een overvloed aan prikkels lijken mensen steeds minder gevoelig te zijn voor de traditionele marketingtechnieken. Marketeers zijn daarom constant op zoek naar nieuwe technieken om de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Bij influencer marketing wordt de doelgroep benaderd door iemand met een voorbeeldfunctie. Deze influencer heeft een hoge mate van betrouwbaarheid in de ogen van de doelgroep. Vaak hebben volgers het gevoel de influencer te ‘kennen’. Dit gevoel beïnvloedt de mening over het merk/product positief. Mensen nemen toch eerder de mening aan van een ‘bekende’ dan van een slimme marketingcampagne.
Ben jij al bekend met influencer marketing of wil je dat graag worden? Onze marketeers staan klaar om jou te helpen bij het opstarten van een goede social media campagne!