You don’t take a photograph. You make it! De foto’s op jouw website of Instagrampagina vormen het visitekaartje voor jouw business. Wanneer jij door je Instagram feed heen scrollt valt jouw oog toch ook sneller op professionele, goed gestylde foto’s dan op donkere drukke nietszeggende foto’s? Professionele en consistente foto’s die passen bij jouw bedrijf en bij jou als persoon trekken sneller nieuwe klanten aan. Als fotograaf breng ik graag een verhaal in beeld die past bij de persoon, business en gelegenheid. In deze blog geef ik je een aantal tips hoe jij zelf eenvoudig aan de slag kunt gaan met fotografie voor jouw bedrijf. Ben je geen fan van de zelfontspanner en kun je wel wat hulp gebruiken? Dan leg ik jou als ondernemer graag op de gevoelige plaat vast.
Tip 1: Is jouw Instagram feed een spiegel van hoe jij bent en wilt zijn als ondernemer?
Is het antwoord: Nee? Dan is er werk aan de winkel! Begin met het in beeld brengen van de uitstraling die jij als ondernemer wil voor jouw bedrijf. Laat daarin de branding van het merk zien, maar ook een stukje persoonlijkheid. Hierdoor voelen klanten namelijk eerder een connectie met je bedrijf. Daarnaast wil men vaak graag zien wie er achter een bedrijf zit. Bedenk goed hoe jij jezelf in beeld zou willen brengen. Je kunt hiervoor inspiratie zoeken op Pinterest en alle foto’s die jou aanspreken en bij jou passen bewaren op een bord. Deze foto’s kun je gebruiken als inspiratie voor jouw foto. Kies kleuren die passen bij jouw huisstijl. Ik raad aan om geen donkere kleuren te gebruiken. Lichte en pastelkleuren doen het vaak goed. Maar let op, kies de kleuren die passen bij jouw merk en gebruik altijd dezelfde kleuren voor een consistent geheel.
Tip 2: Zo maak jij zelf eenvoudig de mooiste foto’s voor jouw website of social media kanalen.
Wil jij aan de slag met het maken van foto’s van jezelf, je collega’s en jouw bedrijf? Kies dan allereerst een geschikte locatie die past bij het beeld dat jij met jouw bedrijf wil uitstralen. Past een hippe urban plek goed bij jouw business? Kies dan dat nieuwe koffietentje in de stad. Past een romantische en rustige uitstraling beter bij jouw bedrijf? Maak dan foto’s in een natuurlijk omgeving, zoals het bos, de duinen of aan zee. Past een stoerdere look beter? Ga dan op zoek naar een industriële omgeving, zoals een oude loods, haven of een leegstaand pand. Zorg dat je wisselende outfits mee neemt zodat je op één dag veel materiaal kunt schieten voor verschillende doeleinden. Bedenk natuurlijk wel van te voren wat voor soort bedrijfsfoto’s je wilt schieten, portret, flatlays of een groepsfoto en bedenk wat voor outfits daarbij passen.
Tip 3: Zorg dat je voldoende passende foto’s hebt voor verschillende doeleinden.
Het is aan te raden om foto’s te maken van: jouw product of dienst, het pand waarin je zit, de personeelsleden, het proces wat een product of dienst doormaakt of waar het bij ondersteunt. Als je hiervan voldoende foto’s hebt kun je jouw website en social media eenvoudig vullen met unieke en authentieke content. Kies een achtergrond, dit kan een bepaalde locatie zijn, maar ook een witte achtergrond doet het vaak goed. Wissel als het mogelijk is af met verschillende locaties. Maak voordat je gaat shooten een propslijst. Dit is een lijst met dingen die jij gebruikt of passen bij jouw business die de foto’s kunnen versterken. Bijvoorbeeld een laptop, kopje koffie, tijdschrift, plantjes, crème of ballonnen.
Tip 4: Ga aan de slag met flatlays.
Wil je liever niet zelf in beeld? Dan kun je gebruik maken van een zogenoemde flatlay. Deze zijn momenteel helemaal hip op Instagram en geven een afwisselend beeld op jouw feed. Hoe maak je een flatlay? Kies een basis ondergrond, zoals een wit papier of een mooie tafel. Fotografeer bij daglicht en kies een thema. Dit kan zijn de onderdelen van een product, een bepaalde kleur of een sfeer die je wilt creëren. Houdt voldoende ruimte tussen de verschillende items. Fotografeer van bovenaf en wissel af met de composities.
Tip 5: Sla de nabewerking niet over.
Nabewerking geeft je foto’s de consistentie die ze nodig hebben en versterkt het verhaal wat je ermee wilt vertellen. Er zijn tegenwoordig veel gratis nabewerkingsprogramma’s waar je gebruik van kunt maken, zoals Snapseed, Unfold en VSCO. Kies zoveel mogelijk dezelfde effecten en kleuraccenten voor het meest consistente en herkenbare resultaat.
Met deze tips kun jij de fotografie op jouw website en jouw Instagram feed naar een hoger niveau tillen! Kun jij wel wat extra tips gebruiken of wil jij jouw fotografie liever uitbesteden? Neem dan contact met mij op en ik help je er graag bij! Say Cheese!