Direct naar de inhoud.

Drie tips voor personalized marketing

Miriam Kramer
08 okt 2021
Geschreven door: Miriam Kramer

Dé trend op het gebied van online marketing is personalisatie. Deze trend wordt geholpen door steeds meer automatisering op het gebied van data verzameling en verwerking. Dit zie je bijvoorbeeld al terug in gepersonaliseerde advertenties op bijna alle websites en in heel veel apps. Dit is het resultaat van het accepteren van cookies op bijvoorbeeld webshops en zoekmachines. Hoe passen we personalisatie toe en waarom is het zo’n belangrijk onderdeel binnen merkcommunicatie? Wij geven jou drie tips om je goed op weg te helpen met personalized marketing! 

  1. Data data en nog meer data!

Het personaliseren van persona’s wordt steeds belangrijker, probeer zoveel mogelijk gegevens te  verzamelen om persona’s te creëren voor betere inhoud en gerichte advertenties. Als merk en marketeer is het belangrijk persona’s te creëren die het exacte middelpunt van de doelgroep vertegenwoordigen. Door gegevens te verzamelen, kun je de gewoonten, het gedrag van je personages en wat ze zoeken bij merken zoals jij zien. Vanaf hier kun je een aantrekkelijkere inhoud maken. En laten we zeggen dat als jij jouw doelgroep op Facebook target, jij gerichte Facebook-advertenties kunt maken die aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep. Als je met personalisatie met succes aanbiedingen kunt doen die relevant zijn voor het leven van je doelgroep, dan zal je merk online beter presteren dan ooit.

2. Genereer klantpersonages

Met andere woorden, zodra je over voldoende gegevens beschikt, kun jij jouw doelgroep onderverdelen op basis van een reeks factoren, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, locatie, interesses en pijnpunten, evenals winkelgewoonten zoals frequentie en aankopen. Op welke prikkels reageren ze goed, en welke informatie hebben ze nodig om een ​​beslissing te nemen.

Begin met het creëren van persona’s door te kijken naar de huidige klanten. Begrijp hun behoeften en uitdagingen. Bouw deze uit zodat er een duidelijke routekaart is van hoe het bedrijf aan de behoeften van elke persona kan voldoen. Dit wordt rechtstreeks meegenomen in de contentcreatie. Zodra jij duidelijkheid hebt over de persona’s, kan je beginnen met het verfijnen van de aangepaste berichten die jij aan zowel nieuwe als bestaande klanten laat zien. Deze berichtgeving moet worden afgestemd op de gedefinieerde persona’s door in hun behoeften te voorzien.

3. Breng je inhoud in kaart

Als je de inhoud niet afgestemd hebt op de specifieke interesses en behoeften van elke persona, wordt deze niet bekeken of gedeeld en zal het zeker geen merkambassadeurs opleveren. Dit betekent dat je moet bepalen welke inhoud voor elke persona uniek is en deze interesses in kaart moet brengen met bijvoorbeeld een diagram. Welke inhoud zou het meest interessant zijn voor jouw klant en het nuttigst om hen bij elke interactie door de conversietrechter te leiden? Een e-commercesite die kookgerei verkoopt, kan bijvoorbeeld zien dat een gebruiker verschillende taartvormen heeft bekeken. Ze zijn misschien geïnteresseerd in recepten voor taarten en een keukenmixer die het bereiden van het beslag gemakkelijker zou maken.

Wil je aan de slag met perzonalized marketing maar weet je niet hoe? Bij Vormmedia helpen wij jou met het personaliseren van jou klanten en stellen we een gericht marketingplan op voor jou klant! Vraag een gratis marketingscan aan!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >