In Google Analytics bestaat de functie: Doelen. Wat is een doel in Google Analytics en hoe stel je doelen in? En heel belangrijk: wat kun je met de functie Doelen? In deze blog leggen we het allemaal uit!
Waarom stel je doelen in?
We beginnen bij het begin. Je website moet er natuurlijk aantrekkelijk uit zien, en je weet ook goed wat je wilt vertellen op je website. Maar bovenal heb je goed voor ogen wat je met de website wil gaan bereiken. Dit noemen we ook wel het doel van je website. Hieronder zetten we enkele veel voorkomende doelen op een rijtje:
- Verleen je (zakelijke) diensten? Dan wil je leads (potentiële klanten) binnen halen doordat de gebruikers een formulier invullen of contact opnemen.
- Beheer je een webshop? Dan wil je dat gebruikers producten bestellen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
- Schrijf je e-books of whitepapers? Dan wil je dat gebruikers je bestanden downloaden.
Uiteraard kun je de contactaanvragen, aankopen en downloads ook bijhouden in je mailbox of in een Excel. Maar…. op deze manier weet je niet welke stappen de gebruiker heeft doorlopen én welke marketingcampagne voor het behalen van je doel heeft gezorgd. Kortom, hiervoor bestaat de functie Doelen in Google Analytics.
Door de Doelen in Google Analytics goed in te stellen, weet jij precies of de Facebookcampagne of de Google Ads campagne voor de lead heeft gezorgd. Let op: het wordt zelfs nog beter! Je weet precies welke zoekwoorden het meeste resultaat op leveren of welke landingspagina’s op de website het beste converteren. Hele waardevolle informatie om je campagnes te optimaliseren en het maximale uit jouw marketingbudget te halen.
Zijn je doelen duidelijk? Dan gaan we aan de slag met het instellen van doelen!
Om conversies goed te meten willen we doelen instellen in Google Analytics. Hieronder volgt een kort stappenplan om doelen in te stellen:
Stap 1: Ga naar Google Analytics en selecteer de dataweergave waarin je doelen wilt gaan meten.
Stap 2: Ga naar ‘Beheer’ (tandwiel-icoon linksonder).
Stap 3: Klik op ‘Doelen’ in de rechterkolom, onder ‘weergave’.
Stap 4: Klik op ‘Nieuw Doel.
Als je klikt op nieuw doel opent het scherm: Doelconfiguratie. Hier kun je kiezen voor standaard doelen (templates), slim doel en aangepaste doelen. In deze blog gaan we in op de aangepaste doelen. Geef een doelnaam op, bijvoorbeeld ‘Inschrijven nieuwsbrief’. Google Analytics biedt vervolgens vier mogelijkheden om het doel te meten:
Bestemming: Het doel wordt gemeten wanneer een gebruiker een bepaalde URL bezoekt. Dit is vaak een bedankt-pagina.
Duur: Bij deze optie wordt er een doel geregistreerd wanneer de gebruiker een minimaal aantal seconden de website bezoekt.
Pagina’s/schermen per sessie: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina’s wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel.
Gebeurtenis: Het doel wordt geregistreerd als de gebruiker bijvoorbeeld een video bekijkt, een PDF bekijkt of een button aanklikt.
Meten = weten
Heb je het doel opgeslagen? Om het ingestelde doel te testen ga je terug naar het dashboard van Google Analytics. Vervolgens klik je op ‘Realtime’ > ‘Conversies’. Ga nu naar de website en vul bijvoorbeeld het contactformulier in. Wacht tot je bent doorgestuurd naar de bedankt-pagina en kijk daarna of er een conversie is binnengekomen bij Google Analytics Realtime.Is de test geslaagd? Vanaf nu kun je via de opties Conversies > Doelen > Overzicht de resultaten van alle doelen bekijken.
Heb jij hulp nodig bij het instellen van de doelen in Google Analytics? Onze gespecialiseerde marketeers helpen je graag! Neem vandaag nog contact met ons op en wij gaan aan de slag met het instellen van de juiste doelen voor jouw onderneming.