Direct naar de inhoud.

De voordelen van een crosschannel marketingstrategie

Rieneke Gerritsen
08 mrt 2021
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

Een crosschannel marketingstrategie is een strategie waarbij alle kanalen die ingezet worden voor de marketing, op elkaar afgestemd worden. Door alle kanalen op elkaar af te stemmen zorg je dat je een duidelijke stijl naar buiten communiceert, die herkenbaar is voor jouw klanten. Wanneer je als bedrijf een nieuwe campagne naar buiten wilt brengen, is het dus ook goed om een crosschannel strategie te overwegen. Op deze manier komt op al jouw kanalen deze campagne uiting terug en zul je herkenbaarheid creƫren.

Bij een crosschannel marketingstrategie staat de klant centraal. Je communiceert je boodschap zo compleet en duidelijk mogelijk richting de klant. Daarnaast helpt de crosschannel strategie om je klant goed te kunnen analyseren. Je kunt bijvoorbeeld bekijken hoe hij of zij schakelt tussen de kanalen en via welk kanaal je het grootste gedeelte van jouw doelgroep aanspreekt.

Een crosschannel strategie kost wel tijd en werk. Het kan ook een uitdaging zijn om de boodschap op een universele manier over al jouw kanalen te verspreiden, omdat deze kanalen van elkaar verschillen. Maar wat zijn dan precies de voordelen van een crosschannel marketing strategie? Wat kun je er uithalen wanneer je een algemene boodschap via al jouw verschillende kanalen verspreidt?

Hogere betrokkenheid

Wanneer je meerdere kanalen gebruikt, bereik je je doelgroep dus via meerdere wegen. Je kan er voor kiezen om de boodschap op verschillende tijdstippen op een dag onder jouw doelgroep te verspreiden. Hierdoor zul je een groter gedeelte van jouw doelgroep bereiken. Daarnaast is de betrokkenheid groter wanneer mensen de boodschap vaker tegenkomen omdat het herkenbaar wordt.

Klanten hebben de keuze

Door op verschillende platformen aanwezig te zijn, geef je jouw doelgroep zelf de keuze over op welk platform ze de interactie met jouw bedrijf aan willen gaan. Je beperkt jezelf en je klanten niet tot bijvoorbeeld alleen Facebook. Hierdoor is jouw campagne veel inclusiever. Doordat klanten zelf kunnen kiezen op welke manier ze het liefst met jouw bedrijf in aanraking komen of interactie aangaan, zal de doelgroep dit als meer klantvriendelijk en gebruiksvriendelijk ervaren. Daarnaast is het voor jou handig om te weten via welk medium je jouw doelgroep het beste bereikt, voor een eventuele volgende campagne.

Hogere loyaliteit

Wanneer mensen vaker en op verschillende manieren met jouw bedrijf in aanraking komen, zullen ze loyaler worden. Je kunt je klanten veranderen in jouw fans. Deze loyaliteit bereik je door consistent en regelmatig aanwezig te zijn onder jouw doelgroep. Een cross channel marketing strategie is hier de uitgelezen kans voor.

Wil je meer weten over hoe een crosschannel marketingstrategie wordt opgebouwd of heb je hulp nodig bij het inrichten van een crosschannel campagne? Onze marketeers helpen je graag om tot een goede strategie te komen.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >