Direct naar de inhoud.

De online marketingtrends van 2022!

Ilse Schaap
05 nov 2021
Geschreven door: Ilse Schaap

Het jaar 2021 loopt ten einde, tijd om vooruit te kijken naar 2022. Wat zijn de trends die we in online marketing gaan zien? Waar moet je als ondernemer echt op inspelen? Vormmedia zocht het voor je uit!

De voorspellingen gaan uit van vier trends die we echt terug zullen zien binnen de online marketing, namelijk micro-influencers, User Generated Content, interactieve marketing en verkoop via social media platforms. In deze blog nemen we je mee in deze trends.

Micro-influencers

Influencermarketing heeft in een snel tempo intrede gedaan binnen de marketing wereld. Grote merken werken samen met bekende influencers, ook wel macro-influencers genoemd, om hun product of dienst bekend te maken binnen een nieuwe doelgroep, de achterban van de influencer.

Micro-influencermarketing biedt meestal een effectievere benadering in het bereiken van de juiste doelgroep(en). Kleinere influencers hebben vaak een niche waarop zij inspelen. Op deze manier is het gemakkelijker om doelgroepen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Dit vergroot ook de kans op nieuwe klanten. Daarnaast hebben micro-influencers vaak meer loyale volgers. Deze volgers hechten veel waarde aan de mening van de influencer.

User Generated Content (UGC)

UGC is content gecreëerd door (potentiële) klanten of fans, en niet door de organisatie zelf. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan reviews of foto’s en video’s van een product in gebruik. UGC is een vorm van digitale mond-tot-mondreclame. Het materiaal dat een merk van klanten of fans ontvangt, vaak op aanvraag via social media, wordt door dit merk op social media of op een bedrijfswebsite gedeeld.

Interactieve marketing

Het is tegenwoordig belangrijk om een functionele en responsieve website te hebben met optimale gebruiksvriendelijkheid. Het toevoegen van interactieve elementen aan je website of sociale media is een goede manier om het interactief te maken. Voorbeelden van interactieve marketing zijn beoordelingen, vragenlijsten, spellen, peilingen, interactieve video’s, onderzoeken en wedstrijden.

Verkoop via social media platforms

Veel ondernemers hadden niet verwacht dat social media een belangrijk rol ging spelen in de verkoop van producten en diensten. In 2022 staat online marketing in het teken van social commerce. Op dit moment winkelt een groot deel van de Nederlanders al via Facebook en Instagram. De verwachting is dat dit in 2022 nog meer zal toenemen. Dit heeft te maken met de verwachting dat de economie volgend jaar zal aansterken.

Ben jij ondernemer en wil je inspelen op deze trends, maar weet je niet waar je moet beginnen? Onze (content) marketeers helpen je graag bij het integreren van deze trends binnen jouw strategie.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >