Direct naar de inhoud.

De marketingmix als marketingstrategie

Ilse Schaap
07 aug 2020
Geschreven door: Ilse Schaap

Bij het samenstellen van een marketingstrategie wordt er vaak rekening gehouden met de marketingmix. De marketingmix bestaat uit vier factoren en wordt ook wel de 4 P’s genoemd. Als alle vier P’s omschreven en ingevuld zijn, wordt duidelijk om wat voor product het gaat, welke prijs het product krijgt, hoe het onder de aandacht gebracht gaat worden en waar het product verkocht zal worden.

4P's

De vier P’s

Product

Het product is een heel belangrijk deel van de onderneming. Het product bepaald hoe er aan de behoeften van de klanten wordt voldaan. Het product moet de doelgroep aanspreken, moet afwijken van al bestaande producten en moet een aanvulling op de levens van de klanten zijn.

Er zijn hierbij verschillende factoren die meewegen. Allereerst gaat het om de basisfunctie van het product. Hierbij gaat het om de vraag, wat koopt de klant? Bijvoorbeeld een mes om mee te snijden, of een bal om mee te voetballen. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de eigenschappen van het product, zoals het uiterlijk, de kwaliteit of de merknaam. Koop je bijvoorbeeld een officieel koksmes, dan is het merk en de kwaliteit veel belangrijker dan wanneer je een ‘simpel’ camping-besteksetje koopt. Als laatste moet er nagedacht worden over de aanvullende factoren van het product. Dit zijn extra’s die het product aantrekkelijk maken ten opzichte van de concurrent, zoals een goede service, een snelle levering of een lange garantie.

Producten zijn niet altijd fysieke producten, maar kunnen ook diensten zijn. Ben jij een onderneming die diensten aanbiedt, denk dan ook goed na wat jouw belangrijkste ‘product’ is, wat jij toevoegt aan de klant zijn leven en wat jou onderscheidt van anderen die dezelfde dienst aanbieden. Hier heb je misschien niet te maken met een uiterlijk van het product, maar zijn wel de aanvullende factoren van het product heel belangrijk.

Prijs

Bijna direct verbonden aan het product, is de prijs van dit product. Het is van belang dat de prijs aansluit op het product, omdat het bepaalde verwachtingen bij de klant oproept. Wanneer een product een hoge prijs heeftt, wordt dit vaak geassocieerd met een hoge kwaliteit. Hier moet dus wel aan voldaan worden.

Er zijn verschillende strategieën die achter het prijsbesluit zitten. Zo kiezen sommige ondernemers voor een instapprijs, om mensen eerst kennis te laten maken met het product voor een lagere prijs. Er wordt ook vaak naar de concurrentie gekeken bij het bepalen van een prijs.

Promotie

De derde P staat voor promotie. Promotie is alles wat te maken heeft met het onder de aandacht brengen van het product. Promotie zorgt voor naamsbekendheid, maar er zit ook een groot deel merkimago aan verbonden.

Het is ook hier belangrijk om een goede strategie te formuleren. Zomaar reclame maken of het product ergens promoten zal niet genoeg vruchten afwerpen. Met een consistente strategie, goed uitgedachte uitingen en een duidelijk plan van aanpak worden er veel meer potentiële klanten bereikt. Welke kanalen worden er gebruikt? Wat moet de promotie uitstralen? Welke doelgroep wil je bereiken? Dit zijn allemaal vragen die eerst helder moeten zijn, zodat er een goede marketingstrategie kan worden uitgezet.

Plaats

Als laatste is het belangrijk om na te denken over de plaats waar het product verkocht gaat worden. Wordt het product alleen online beschikbaar gesteld of gaat het ook verkocht worden in fysieke winkels. Wat voor soort winkels zijn hiervoor geschikt? Ga je voor een luxe speciaalzaak of verkoop je liever in de supermarkt? Hierbij moet rekening worden gehouden met de andere P’s.

Wanneer je een erg luxe product hebt, met een hoge prijs, is het niet verstandig om dit product in elke winkel te verkopen. In zo’n geval kunnen er beter een aantal exclusieve winkels die bij het merk passen worden uitgekozen als verkooppunt.

Het is bij het bepalen van de verkooppunten dus ook belangrijk om te bedenken waar de doelgroep de producten koopt. Verkoop je een regionaal product, dan is het logisch om alleen regionale verkooppunten te kiezen.

Bij het invullen van de 4P’s is het dus altijd van belang om de doelgroep in het achterhoofd te houden. Daarnaast is het ook belangrijk dat de verschillende P’s bij elkaar aansluiten. Hierdoor wordt een duidelijk imago gecreëerd rondom het product.

Deze vier P’s zijn de basis, maar door de jaren heen zijn er steeds meer uitbreidingen bij gekomen. Zo wordt er nu vaak ook aandacht besteed aan andere P’s zoals personeel, periferie (omgevingsfactoren), pak (of verpakking), presentatie, proces en nog een aantal.

De marketingmix is dus een goede manier om een marketingstrategie duidelijk in kaart te krijgen, waarbij er rekening wordt gehouden met allerlei factoren. De vier P’s zijn hierbij de belangrijkste factoren en deze worden aangevuld met andere P’s, welke per onderneming kunnen verschillen. Ben je bezig met het brainstormen over een goede marketingstrategie? Pak de vier P’s erbij en begin hier eens met invullen! Vind je het lastig om bepaalde factoren in kaart te brengen? Wij kunnen je helpen! En denken graag mee over een passende marketingstrategie.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >