Direct naar de inhoud.

De kracht van kleuren, alles over merkkleuren kiezen!

Steph Kilhullen
16 jul 2021
Geschreven door: Steph Kilhullen

Het kiezen van de juiste kleuren voor jouw merk kan soms best lastig zijn. Past de kleur bij het beeld dat je wilt uitstralen en onderscheid je jezelf hiermee? Onze grafisch vormgever is dagelijks bezig met kleuren en de betekenissen hiervan. Vandaag vertelt ze je alles over merkkleuren.

Kleurenschema’s

Bij het kiezen van de juiste merkkleuren moet je eerst nadenken over wat voor soort kleurenschema je wilt gebruiken. De meest voorkomende kleurenschema’s zijn:

Monochroom — Als je één merkkenmerk hebt waarop je je wilt concentreren is een monochroom schema een goede optie. Dit past bij minimalistische merken, maar komt tegelijkertijd met een uitdaging. Het is moeilijk om met één kleur een beeld te geven van het merk en daarnaast is het niet makkelijk om een huisstijl te creëren met één kleur.

Harmonieus/Analoog — Kleuren die naast elkaar op de kleurencirkel staan zijn harmonieus, kleuren die dichtbij elkaar liggen hebben meestal een vergelijkbare emotionele gevoelswaarde. Het gebruik van harmonieus kleurenschema is vaak een veilige keuze, maar het is de vraag of je hiermee zal opvallen.

Complementair — Complementaire kleuren zijn kleuren die direct tegenover elkaar op de kleurencirkel staan. Omdat ze tegenpolen zijn, halen ze het beste in elkaar naar boven wanneer ze gecombineerd worden. Complementaire kleuren zie je veel in sportteams. Complementaire kleuren passen goed bij dynamische beelden, maar pas op dat je niet gaat kopiëren van andere merken.

Triadisch – Triadische kleuren vormen een driehoek op het kleurenwiel, zoals geel, blauw en rood; of oranje, groen en violet. De combinaties geven een levendig en energiek gevoel. Dit kleurenschema is een combinatie van harmonieus en complementair. Ze hebben een vergelijkbare gevoelswaarde, maar het is ook dynamisch, zoals bij een complementair kleurenschema. Het kan moeilijk zijn om drie kleuren te verbinden aan je merkkenmerken, maar het is zeker niet onmogelijk.

Het kleurenschema van je merk bepaalt het uiterlijk van bijvoorbeeld je website, logo, winkelontwerp en advertenties. Kies daarom zorgvuldig je kleurenschema uit.

Kleuren

Bij het samenstellen van je kleurenschema is het belangrijk om de betekenis van kleuren te weten. Je kan daarvan afleiden wat je wilt uitstralen als bedrijf en welke kleuren bij jouw kernwaarden passen. In dit rijtje vind je alle kleuren en de betekenissen daarvan:

Rood — Rood staat voor passie, opwinding en woede. Het laat zien dat iets belangrijk is en het trekt de aandacht.

Oranje — Oranje staat voor speelsheid, vitaliteit en vriendelijkheid. Het is verkwikkend en roept energie op.

Geel — Geel roept geluk, jeugd en optimisme op, maar kan ook opvallend zijn en het straalt betaalbaarheid uit.

Groen — Groen roept stabiliteit, welvaart, groei en verbinding met de natuur op.

Lichtblauw — Een lichte tint blauw straalt rust, vertrouwen en openheid uit. Daarnaast kan het ook onschuld uitstralen.

Donkerblauw — Donkerblauw staat voor professionaliteit, veiligheid en formaliteit. De kleur representeert volwassenheid en betrouwbaarheid.

Paars — Paars staat voor royalty, creativiteit en luxe.

Roze — Roze staat voor vrouwelijkheid, jeugd en onschuld. Het kan voor modern, maar ook voor luxueus staan.

Bruin — Bruin zorgt voor een ruige, aardse, ouderwetse look of sfeer.

Wit — Wit roept reinheid, deugd, gezondheid of eenvoud op. Het kan gebruikt worden voor merken die betaalbaar zijn, maar ook voor high-end merken.

Grijs — Grijs staat voor neutraliteit. Het kan een ingetogen, klassiek, serieus, mysterieus of volwassen uitstraling geven.

Zwart — Zwart roept een krachtig, verfijnd, edgy, luxe en een modern gevoel op.

Zie jij door de bomen het kleurenbos niet meer? Onze grafisch vormgever gaat graag voor jouw merk aan de slag om de juiste kleuren te kiezen en jouw perfecte logo en huisstijl te ontwerpen!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >