Direct naar de inhoud.

Alles over de kracht van #hashtags

Rieneke Gerritsen
27 jul 2020
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

Ben je al actief op Instagram, maar weet je niet hoe je jouw bereik kan groeien? Wist je dat je hashtags heel krachtig kan inzetten op social media? In deze blog nemen we je mee in de wereld van de hashtags zodat jij ze meteen kunt inzitten in jouw social media!

Wat is een #?
Door het gebruik van een hashtag geef je een onderwerp aan je bericht. Dit kan je ook zien als een zoekwoord. De hashtag wordt een link en als je hierop klikt kom je bij een verzameling van berichten die over dit onderwerp gaan en kun je dus zien wat je concurrenten doen. Deze hashtags plaats je in de beschrijving van jouw foto of in je stories.

Instagram en #
Tegenwoordig zijn hashtags vooral bekend van Instagram. Eigenlijk vormt dit de basis voor Instagram. Als je wilt groeien zonder gebruik te maken van betaalde berichten dan is het een must om gebruik te maken van hashtags. Dit is de beste en snelste manier om succesvol meer mensen te bereiken, nieuwe volgers te krijgen en nieuwe leuke mensen om te volgen. Waardoor je voor meer interactie zorgt.

Je kan ook bepaalde hashtags volgen op Instagram. Zo bereik je dus ook mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je bericht. Gebruik dus hashtags die relevant zijn voor jouw foto en jouw bedrijf om meer volgers te krijgen. Onze online marketeer kijkt graag samen met jou hoe je dit het beste kan doen.

Op Instagram zijn er drie verschillende soorten hashtags:

  1. Branded: Dit zijn je eigen geclaimde hashtags met je merknaam, productnaam of slogan. Bijvoorbeeld, #jouwmarketingintopvorm en #Vormmedia.
  2. Community: Deze hashtags horen bij je doelgroep of branche, zoals #marketing #startups en #seo
  3. Functionele: Hiermee beschrijf je jouw foto. Denk aan #team en #kantoor

Door gebruik te maken van alle drie de soorten hashtags bereik je het beste iedereen uit jouw doelgroep. Zowel huidige volgers als de nieuwe volgers die je wil benaderen.

“I love hashtags because they look like waffles”

LinkedIn en #
Op LinkedIn is het aan te raden om gebruik te maken van hashtags. Hier kan je ook een bepaalde hashtag volgen. Je krijgt dan ook een melding als er een bericht is geplaatst met die #. Je kan hashtags plaatsen bij je eigen statusupdates, maar ook op je bedrijfspagina. Zo kan je netwerken met mensen uit jouw branche en je netwerk uitbreiden. En zelf ook nieuwe dingen leren over onderwerpen die jou interesseren.

Tips bij het gebruiken van een #
# Hou je hashtag kort, krachtig en ‘to the point’
# Claim je eigen #hashtag
# Onderzoek eerst of je eigen hashtag al in je gebruik is voordat je deze gaat delen
# Gebruik maximaal 11 hashtags bij Instagram, zo genereer je de meeste betrokkenheid
# Op LinkedIn kan je het beste maximaal 3 hashtags gebruiken, op deze manier zorg je voor de meeste betrokkenheid
# Zoek uit welke hashtags het beste bij jouw doelgroep aansluiten
# Gebruik niet te ‘grote’ hashtags, je kan beter een niche aanspreken

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >