28 JUNI EN 22 OKTOBER MOGEN WE HET UITSCHREEUWEN! Het is dan namelijk internationale CAPS LOCK dag. Daarom mag je dan zoveel schreeuwen op social media als je wilt, maar vergeet je CAPS LOCK niet uit te zetten als je je wachtwoorden moet intypen. Deze schreeuwende toets kan je als bedrijf goed inzetten op social media, maar je kan ook helemaal de plank misslaan. Daarom vertellen wij je in deze blog alles over de do’s en don’ts voor het gebruik van CAPS LOCK op social media.
Do 1: Aandacht van je volgers
Soms heb je een belangrijke vraag of opmerking voor je volgers, maar hoe krijg je dan de aandacht van je volgers? Schrijf een pakkende titel in CAPS LOCK. Heb je bijvoorbeeld een leuke winactie die je onder de aandacht wil brengen? Schrijf er dan een titel bij zoals: WINACTIE: ZIT ER WARMPJES BIJ DEZE HERFST! Op deze manier springt jouw bericht er extra uit op social media. Vergeet je CAPS LOCK niet bij de rest van het bericht uit te zetten!
Do 2: Enthousiast reageren op accounts die je volgt
Als je door je tijdlijn scrollt kom je misschien wel leuke berichten tegen of heeft iemand goed nieuws te melden. Het is belangrijk dat je op dit soort berichten reageert om jezelf zichtbaar te maken. Reageer bijvoorbeeld op goed nieuws met: YES! Wat een mooie stap. Met de CAPS LOCK zet je je reactie extra kracht bij.
Do 3: Enthousiasme uiten naar je volgers
Naast het enthousiast reageren op accounts die je volgt is het ook belangrijk om je eigen enthousiasme te tonen. Heb je een bepaald aantal likes of volgers behaald? Dan kan je een bericht plaatsen met: WAUW! Wij hebben 1.000 volgers behaald! Hiermee zet je jouw boodschap weer extra kracht bij. Het is dus goed om bij feestelijke berichten, zoals een mijlpaal de CAPS LOCK in te zetten.
Do 4: Het onderwerp van je bericht
Soms wil je dat het gelijk duidelijk is waar je bericht over gaat. Je volgers kunnen hiermee bepalen of het bericht de moeite waard is om te lezen en jij weet dat je de juiste mensen bereikt met het bericht. Gaat je bericht over het gebruiken van CAPS LOCK? Dan kan je een titel zoals dit schrijven: DO’S en DON’T bij het gebruik van CAPS LOCK. Je geeft hiermee aan waar je bericht over gaat door de belangrijkste onderwerpen van je bericht in CAPS LOCK te zetten.
Do 5: Trek je grapjas aan
Reageert iemand op een leuke manier op je met een bericht in CAPS LOCK? Dan kan je ook in CAPS LOCK op diegene reageren. Ga wel na of het gepast is om te doen en of het bij je bedrijf past. Bedrijven als bol.com of Coolblue doen dit wel vaker en dit past ook goed bij wat ze willen uitstralen. Doe dit natuurlijk niet bij die belangrijke zakelijke klant.
Don’t 1: Boos worden
Van de do’s gaan we over naar de don’ts. Krijg je een vervelende reactie op je bericht? Reageer dan niet boos in CAPS LOCK op deze reactie. Ga rustig in gesprek of verwijder anders het vervelende bericht. Het komt heel onprofessioneel over om je te laten leiden door je boosheid.
Don’t 2: Reageren op je grote (potentiële) klant
Probeer niet de grapjas uit te hangen op het account van je grote (potentiële) klant. Je wilt niet dat je hiermee een belangrijke opdracht misloopt. Dit kan je alleen doen als je weet dat deze klant dat kan waarderen.
Don’t 3: Een heel bericht in CAPS LOCK
Om de aandacht van je volgers te wekken kan je de titel in CAPS LOCK zetten, maar schrijf niet je hele bericht in CAPS LOCK dat komt schreeuwerig over en leest niet fijn. Hiermee veroorzaak je dat je volgers je bericht niet lezen, omdat het niet goed leesbaar is.
Heb jij nog vragen over het gebruik van CAPS LOCK voor jouw bedrijf? Of vind je het moeilijk om een bericht voor social media te schrijven? Wij helpen je daar graag bij.