Er wordt vaak gezegd of gedacht dat mensen keuzes rationeel maken. Niets is minder waar, vaak worden keuzes juist beïnvloed door emotie. Dit geldt ook vaak bij het kiezen voor een product of merk. Daarom is het belangrijk om jouw doelgroep te raken met jouw content, maar hoe doe je dit precies? Onze content specialist vertelt het je in deze blog!
Emotionele connectie
Het is belangrijke om een emotionele connectie aan te gaan met je doelgroep. Zeker als jouw strategie gebaseerd is op klantpartnerschap. Deze strategie gaat vooral uit van het aanbieden van goede service, meedenken met de klant, goed adviesgeven en een langdurige relatie aangaan met je klant.
Intentie
Je content moet passen bij de intentie van je doelgroep. Wat wil jouw doelgroep bereiken en hoe kan jij ze helpen? Zijn ze op zoek naar kennis, advies of inspiratie? Op welke emotie je moet inspelen is afhankelijk van de intentie. Wanneer jouw doelgroep op zoek is naar inspiratie, kan je het beste nieuwsgierigheid wekken en tips geven waar zij echt wat aan hebben. Wanneer je doelgroep geïnteresseerd is in nieuws dan wil je, afhankelijk van het nieuws, je doelgroep waarschuwen of geruststellen.
Herkenbaarheid
Een emotie of verbinding kun je niet afdwingen. Een verhaal moet echt zijn, anders vertrouwt je publiek het niet en daardoor ook jouw merk niet. Vertel een herkenbaar en relevant verhaal waar je doelgroep zich mee kan identificeren. Maak hiervoor gebruik van storytelling. Neem je doelgroep echt mee in het verhaal. Denk dus na over welk verhaal herkenbaar kan zijn voor jouw doelgroep. Richt jij je op autoliefhebbers? Neem je doelgroep mee in het verhaal van een autoliefhebber die langs de weg komt te staan. Laat zien hoe diegene baalt en daarna met een oplossing komt. Denk ook eens aan de supermarkt reclames rond kerst. Of het verhaal rondom de supermarktmanager van Albert Heijn.
Actieve deelname
De beste content zorgt voor verhalen die mensen tot actie aanzet. Dit kan op veel verschillende manieren. Laat je doelgroep bijvoorbeeld producten digitaal proberen met behulp van augmented reality. Of maak een interactieve video. Door je publiek actief te laten deelnemen, ontstaat er een mogelijkheid voor emotionele connecties. Met interactieve content krijgt jouw doelgroep controle. Ze volgen hun eigen pad, beantwoorden vragen, zoomen in voor meer informatie en onderzoeken onderwerpen.
Hoe zorg jij voor content die jouw doelgroep raakt? Heb je nog wat hulp nodig bij het creëren van content die zorgt voor een emotionele connectie met jouw doelgroep? Onze content marketeers staan voor u klaar!