Direct naar de inhoud.

Nooit meer een spelfout in jouw uitingen?

Ilse Schaap
19 jun 2020
Geschreven door: Ilse Schaap

Een voutje maken is menselijk.😉 Maar soms kan zo’n fout het imago van je bedrijf behoorlijk beschadigen. Je hebt tegenwoordig schrijf-, typ- en grammaticafouten. Daarom nemen we je mee in de wereld van fouten in marketingcampagnes en -uitingen en geven we je tips hoe jij dit soort fouten kunt vermeiden. Want we kennen waarschijnlijk allemaal het gevoel wanneer je nét een nieuwsbrief hebt verzonden naar honderden klanten en je een foutje ziet….

Lijsttrekkers opgelet!

Stel: je werkt maanden lang aan jouw verkiezingscampagne. Je bent helemaal klaar voor de start en speciaal voor de aftrap laat je een dure auto bestickeren en plaatst je vol trots een foto op Twitter. Al snel gaat iedereen los over dat ene lullige schrijffoutje: ‘lijstrekker’. Oh en wanneer je weet dat het woord lijs volgens de Van Dale een suf, traag persoon is die niet vrolijk meedoet, kun je wel raden wat de impact was van deze fout op de verkiezingscampagne. Geen succes dus voor hem in de kamer. Voordeel voor Filip Dewinter is wel dat hij trending werd op Twitter met #lijstrekker. Laat dit een les zijn voor iedereen die een campagne lanceert. Check eerst of alle uitingen grammaticaal kloppen (en of er geen flauwe grapjes over gemaakt kunnen worden..).

©Autofans

Staat dat er nou echt?!

Het is misschien even twee keer kijken naar deze campagne, maar dan zie je het foutje wel.

©LiveHilversum

Deze fout was na de lancering ook al snel gezien en werd massaal gedeeld via de sociale media. Maar deze keer wisten de bedenkers al dat er een fout in zat! Ze hadden deze fout namelijk expres gemaakt. Het doel van de ontwikkelaars was om met de spelfout met een knipoog naar ‘live’ te verwijzen, omdat Hilversum een mediastad is. Het idee was leuk, maar helaas viel de uitwerking niet bij iedereen in de smaak.  Het riep namelijk veel irritaties op onder de inwoners. Voordeel voor de gemeente Hilversum was wel weer dat ze meteen in de top drie van de meest besproken onderwerpen stonden na de lancering van de campagne. Dat mag dan ook wel, want de campagne koste zo’n €50.000,-. En dat is inclusief spelfout.

Wist jij trouwens dat er meer bedrijven zijn die expres spelfouten in uitingen plaatsen? Lexa is daar ook een voorbeeld van. Met taal- en designfouten willen ze graag de imperfecties van de daters benadrukken. Dit is wel heel mooi en romantisch, maar dat moet dan iedereen ook wel weten. Anders gaan de taalnaties hiervan steigeren.

©Lexa

Spelfouten voorkomen, hoe dan?

Goed we hebben nu wat voorbeelden gezien van hoe het niet moet. Nu is het tijd dat jij aan de slag gaat met jouw foutloze campagne of uiting. Met dit stappenplan zorg jij dat het aantal fouten beperkt blijft.

Stap 1. Plan voldoende tijd in voor de eindredactie.

Lees je artikelen en campagne-uitingen altijd na. Tip: print ze eens uit, dat leest vaak makkelijker dan van een scherm. Doe dit bij voorkeur niet op de dag dat je de uiting hebt geschreven, maar laat er een dag overheen gaan. Zo heb je weer een frisse blik en kun je jouw blog of campagne optimaliseren. Je kunt de eindredactie natuurlijk ook door een collega of kennis laten doen. Vier ogen zien namelijk meer dan twee. Tip: Als je de teksten hardop voorleest haal je er zo nog wat extra foutjes uit.

©Adformatie

Santa Maria heeft deze stap helaas overgeslagen in hun campagne-uitingen. Gelukkig attendeerde een oplettende kijker via social media de rest van Nederland hierop. Het voordeel is wel dat daardoor iedereen in Nederland nu wel de tortilla’s van Santa Maria kent.

Stap 2: Vermijd de klassieke DT-fout.

Dit is misschien wel de meest gemaakte fout in campagne uitingen en blogs. Al vanaf de basisschool wordt ons dit aangeleerd en nog vragen veel mensen zich af: ‘Schrijf je dit nu met een d, t of dt? Tip van ons als je het even niet meer weet? Vul het werkwoord lopen in en je komt er altijd uit! Deze tip komt wel te laat voor de onderstaande bedrijven, die vervolgens weer nieuwe posters mochten laten drukken.

Stap 3: Let op typfouten

Typfouten maak je wanneer je verkeerd typt. Tegenwoordig gaat alles digitaal en typen we haast sneller dan dat we spellen. Door deze snelheid maken we fouten, ondanks dat we weten hoe we het woord schrijven. Dit soort fouten komen vaak voor in drukwerk en wanneer alles al gedrukt is, kun je weer opnieuw beginnen. Print daarom eerst alles eens uit en check of de tekst die erop staat klopt. Dat bespaart weer kosten én bomen.

Stap 4: Let op voor de meest gemaakte taalfouten

Er is onderzoek gedaan naar de meest gemaakte taalfouten op social media. Woorden als sowieso, hartstikke, cappuccino en stijgende lijn vinden we in Nederland nog altijd moeilijk om te schrijven. Nu jij deze blog hebt gelezen, heb je in jouw uitingen deze woorden natuurlijk zowiezo goed!😉

Stap 5: Controleer niet alleen de spelling maar ook de functionaliteiten van het medium waarop je het publiceert.

©Staatsloterij

Deze tip kwam net te laat bij de Staatsloterij aan….

Omdat spelfouten maken nu eenmaal menselijk is, en wij ook mensen zijn kan het natuurlijk zo zijn dat hier ook spelfouten in zijn gemaakt. Uiteraard hebben we onze tips en tricks goed ter hand genomen, maar mocht je nog een spelfout zien? Meld het ons dan. Oh! Twijfel jij over de teksten op jouw uitingen? Wij kijken er graag naar voor je! Veel succes met het schrijven!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >