Direct naar de inhoud.

7 beginnerstips om meer op te vallen op Facebook!

Ilse Schaap
10 apr 2020
Geschreven door: Ilse Schaap

Voor bedrijven kan het lastig zijn om op te blijven vallen tussen de vele bedrijfspagina’s die Facebook kent. Hoeveel moet je plaatsen, wanneer moet je iets plaatsen en wat voor berichten leveren het beste resultaat op? Toch blijft het belangrij kom Facebook in jouw marketingstrategie op te nemen. Statista hield bij hoeveel maandelijks actieve Facebookgebruikers er zijn en dit aantal blijft steeds maar groeien! Vormmedia komt met een aantal tips voor een Facebookpagina die meer opvalt. Wij geven jou de tips, en jij zorgt met jouw berichten voor meer interactie op jouw Facebookpagina! Deze tips helpen daarbij allemaal om jouw SEO te optimaliseren. Hoe meer er over jouw bedrijf gepraat wordt, hoe hoger je in de Google zoekresultaten eindigt!

Vertel een verhaal.

Plaats niet altijd korte, bondige berichten, maar ga ook eens voor een langer uitgebreider verhaal. Door het vertellen van een verhaal wordt jouw Facebookpagina persoonlijker. Grote kans dat jouw volgers of vrienden soortgelijke situaties meegemaakt hebben. Doordat je persoonlijke verhalen deelt zorg je voor meer betrokkenheid. Jouw volgers voelen zich meer verbonden met jou en krijgen door je  verhalen een inkijkje in wie het gezicht achter het bedrijf is. Wanneer je doelgroep dit interessant vindt en zich hiermee kan relativeren, dan blijven ze volgen en reageren.

Plaats berichten over actuele onderwerpen.

Wanneer een onderwerp veelbesproken is, worden berichten over dit onderwerp vaker getoond. Het algoritme van Facebook zal jouw berichten dus hoger in de tijdlijn van jouw volgers plaatsen, wanneer het over actuele onderwerpen gaat. Het is daarom verstandig om het nieuws in de gaten te houden en er achter te komen waar mensen over praten. Speel hierop in door berichten te plaatsen of een vraag over dit onderwerp te stellen.

Humor doet het hierin ook erg goed. Maar, dit moet natuurlijk wel bij jouw bedrijf passen. Wanneer je een formeel en zakelijk bedrijf runt, is dit misschien minder gepast dan wanneer je een jong en dynamisch bedrijf hebt. De uitdaging is het aanvoelen van het soort humor dat jouw doelgroep waardeert. Speel eens in op het actuele nieuws, met een grappig bericht hierover!

Een leuk voorbeeld hiervan is deze post van bol.com die dit bericht plaatste op bluemonday op Facebook en Instagram.

Geef een kijkje ‘achter de schermen’.

Door mensen te laten zien hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat, krijgen mensen een persoonlijker beeld. Tegenwoordig zijn mensen op zoek naar eerlijkheid en transparantie, en door het openstellen van jouw bedrijf op Facebook toon je deze transparantie. Een kijkje achter de schermen geeft mensen het gevoel dat ze jouw bedrijf beter kennen en hierdoor zijn ze geneigd meer betrokken te blijven bij jouw bedrijf op Facebook.

Dit kan door het plaatsen van selfies of verhalen van jouw medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld door een medewerker een dag jouw Facebook pagina te laten overnemen en jouw volgers mee op pad te nemen. Hierdoor krijgen mensen een gezicht bij jouw bedrijf. Mensen willen echte verhalen van echte mensen. Het is niet langer het bedrijf dat het merk vormt, maar de medewerkers. Het plaatsen van selfies is populair op Facebook, speel hier op in op een manier die bij jouw bedrijf past!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is thuiswerk_insta-1024x1024.jpg
Wij plaatsten foto’s van onze thuiswerkdagen tijdens de corona-crisis.

Stel vragen aan jouw doelgroep.

Door vragen te stellen aan jouw volgers zorg je voor meer interactie. Laat mensen bijvoorbeeld hun mening geven over de verpakking van een nieuw product of laat ze stemmen over welk product ze het mooist of lekkerst vinden. Weet je even niet waar je volgende blog over moet gaan? Vraag het! Op deze manier leer je jouw doelgroep beter kennen, leer je waar behoefte aan is en krijg je nieuwe inspiratie en ideeën!

Experimenteer met de hoeveelheid berichten die je plaatst.

Er zijn veel onderzoeken en artikelen over de frequentie waarin bedrijven het beste berichten op Facebook kunnen plaatsen. Toch blijkt uit ervaring dat het verschilt per doelgroep. Vaak wordt geadviseerd dat je één of twee berichten per dag moet plaatsen. Maar misschien heeft jouw Facebookpagina hele actieve volgers, en doen meer berichten het juist alleen maar beter. Experimenteer hier mee en kijk eens wanneer jij de meeste betrokkenheid genereert.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is inplannen_fb-846x1024.png
Tip! Voor Facebook zochten wij alvast voor jou uit wanneer je het beste je berichten kunt plaatsen en hoe vaak je zichtbaar moet zijn.

Zorg dat de huisstijl van jouw bedrijf terugkomt op jouw Facebookpagina.

Dit begint al met een herkenbare profielfoto. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het logo van jouw bedrijf. Het is belangrijk dat mensen jou in één oogopslag kunnen herkennen. Ook in de berichten die je op jouw Facebookpagina plaatst, is het belangrijk dat je één stijl aanhoudt. Plaats afbeeldingen met jouw logo en laat de kleuren die je vaak gebruikt terugkomen in de afbeeldingen. Op deze manier zien mensen gelijk dat het om berichten van jouw bedrijf gaat.

Wil je een logo laten maken? Kijk hier eens om te zien wat er allemaal mogelijk is. Wij helpen je graag!

Deel ontvangen reviews.

Mensen waarderen de mening van anderen. Niet iedereen heeft de tijd om alles over producten of diensten uit te zoeken of uit te proberen. Daarom zoeken ze naar ervaringen van anderen. Heb je een goede review gekregen? Deel dit op jouw Facebook. Op deze manier komt jouw bedrijf positief in het nieuws. Goede feedback zijn voor anderen het bewijs dat jouw bedrijf goede producten en diensten levert!

Met bovenstaande tips kun je aan de slag om jouw Facebook bedrijfspagina op te starten en meer interactie met jouw volgers te genereren. Houd deze tips in het achterhoofd bij het plaatsen van berichten en je zult zien dat de interactie op jouw Facebookpagina steeds iets hoger wordt. Meer van dit soort tips ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >