TikTok? Dat is toch dat nummer van de Israëlische winnaar van het Songfestival van 2018? Nee, het is dé app die razend populair is onder kinderen. Veel kinderen verlaten dan ook massaal platformen als Instagram, Facebook en Snapchat en zijn erg actief op TikTok. Maar wat is het eigenlijk? Waarom is het een succes en hoe kun jij hier met jouw bedrijf op inspelen? Vormmedia vertelt het je graag.
Wat is TikTok?
Zie jij ook wel eens kinderen die zichzelf filmen terwijl ze dansen, zingen of playbacken? Dan zijn ze gebruik aan het maken van de app TikTok. Het is een gratis app waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen op de laatste hits, meezingen met oude klassiekers of humoristische content maken. Maar het gaat verder dan enkel liedjes playbacken en dansen. Er worden ook challenges gedaan en duetten gezongen. En zoals op elk social medium zijn er ook hier influcencers aanwezig met een groot bereik onder de doelgroep. Wanneer een gebruiker met de app TikTok een video opneemt, kan hij of zij deze met verschillende effecten bewerken en delen met alle volgers. Volgers kunnen deze video’s vervolgens weer met andere gebruikers van de app delen, liken of erop reageren.
Beste features van TikTok uitgelicht
We zetten graag de populairste features van TikTok voor je op een rijtje zodat je deze kunt gebruiken op TikTok. Allereerst de TikTok Video’s. Deze video’s zijn in principe niet langer dan 15 seconden, maar je kun meerdere video’s achter elkaar zetten waardoor je maximaal 60 seconden kun vullen. Met een speciale, maar zeer eenvoudige, editor app kun je pauzes inlassen tijdens de opnames, overgangen toepassen of emoji’s en GIFs toepassen. Een tweede populaire feature is het zingen van duetten. Bij een duet kan een gebruiker contact maken door te reageren op een eerdere video van zichzelf of anderen. Hierdoor ontstaan creatieve en hilarische video’s. Als derde behandelen we de TikTok Challenges. Hierbij worden gebruikers uitgedaagd om een challenge aan te gaan en hier hun eigen draai aan te geven. Heb je bijvoorbeeld wel eens de #tumbleweedChallenge gezien?
Als bedrijf inspelen op TikTok
Heeft jouw bedrijf een jonge doelgroep? Dan mag TikTok niet ontbreken in jouw marketingmix. Het voordeel van de doelgroep die deze app gebruikt is de relatief lage leeftijd. Hierdoor ontstaan er veel kansen om binding en loyaliteit te creëren onder deze doelgroep. Dit kan onder andere door het plaatsen van advertenties op TikTok. Let op, adverteren vanuit Nederland is voor kleine bedrijven nog niet mogelijk, maar de verwachting is dat dit in 2020 wel kan. De advertenties zijn dan te zien in de feed van gebruikers. Naast advertentiemogelijkheden biedt de app ook de mogelijkheid tot samenwerken met influencers. Via deze influencers kun je een specifieke doelgroep bereiken. Stel samen met de influencer doelen op, laat de influencer het werk doen met bijvoorbeeld een brand takeover. Daarnaast kun je ook adverteren via een gepromote hashtag of een active video ad. Hiermee wordt jouw bedrijfsvideo in de feed van TikTok gebruikers geplaatst. Zo zien ze jouw bedrijf wanneer ze door hun feed scrollen en kunnen ze jouw bedrijfsaccount bezoeken. Tot slot kun je als bedrijf, net als op Snapchat, een eigen filter creëeren. Door deze filter kunnen TikTok’ers jouw product gebruiken in hun foto. Ideaal wanneer je make-up, zonnebrillen of hoeden verkoopt.
Als bedrijf vandaag nog aan de slag met TikTok?
Nu kan het zijn dat je denkt, ik wil wel wat met TikTok gaan doen, omdat de doelgroep van mijn bedrijf er actief op is, maar ik weet niet zo goed hoe ik het beste kan gaan beginnen. Eigenaren van (kinder)kledingwinkels, autorijscholen en sportverenigingen opgelet. Vormmedia heeft voor jou acht tips om als bedrijf te starten met TikTok en 3,5 miljoen Nederlanders te bereiken. Bedrijven als My Jewellery, Ajax, Vice en het Rode Kruis gingen je al voor.
Wil jij weten hoe jouw bedrijf TikTok kan inzetten om jouw jonge doelgroep te bereiken? Wij denken graag met je mee over creatieve content en een goede branding op TikTok. Neem vandaag nog contact met ons op.