Tegenwoordig wordt elke zoektocht online gestart en vaak ook online afgemaakt.
Online vindbaarheid is daarbij dan ook een must. Sta je niet in de organische
resultaten, dan word je niet gevonden en gaat je concurrent er misschien wel
met jouw klanten vandoor. Om zo goed mogelijk vindbaar te zijn kun je
verschillende acties uitvoeren. Hoe dit ongeveer werkt, vertellen we je in deze
blog!
SEO en SEA
Twee handige tools voor de vindbaarheid van jouw website zijn SEO (Search
Engine Optimization ) en SEA (Search Engine Advertising). Waar met SEO de
organische resultaten worden bedoeld, houdt SEA zich bezig met betaalde
resultaten. Samen maken zij de zoekmachine resultatenpagina (SERP). Met SEA
betaal je dus voor elke klik die je krijgt en bij SEO niet. Voor een optimale
vindbaarheid zetten de meeste bedrijven beide tools in. In deze blog gaan we
specifiek in op de SEO.
SEO
Bij SEO moet je jouw vindbaarheid verdienen. Hier kun je verschillende acties
voor ondernemen. Het begint al bij het schrijven van relevante content,
optimalisatie van zoekwoorden en natuurlijk je website. Door hier voortdurend in
te verbeteren, blijft jouw website door Google beter gewaardeerd. SEO is dus een
langetermijnstrategie. We geven je een aantal tips:
- SEO kost veel tijd
Het is niet eenvoudig om bovenaan te eindigen in Google. Verwacht dus
niet te snel resultaat en geef het de tijd! - Schrijf je teksten SEO-proof
Bedenk op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden en verwerk deze
in je websiteteksten. Om erachter te komen welke zoekwoorden relevant
zijn voor jouw bedrijf, kun je een zoekwoordenonderzoek doen. - Gebruik voor iedere pagina een meta-omschrijving
Dit is de omschrijving van de inhoud van de pagina. Deze omschrijving
wordt vaak letterlijk overgenomen in de zoekresultaten. Het moet dus
uitnodigen om op jouw link te klikken. - Gebruik alt-tags voor je afbeeldingen
De alt-tag is een attribuut van een afbeelding, het bestaat uit tekst die de
content van de afbeelding beschrijft. Zo kan Google deze informatie ook
lezen. - Doe aan link-building
Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites
naar jouw website. Vraag websites die relevant zijn voor jouw bedrijf om
een link naar jouw website te plaatsen. - Gebruik Social Media
Dit is een handige tool om mensen door te laten klikken naar jouw website
vanaf Social Media. Hoe meer er wordt doorgeklikt, hoe relevanter Google
jou vindt. - Zorg voor een SSL-certificaat
Dit is belangrijk voor een veilige website. Google vindt dit belangrijk omdat
gegevens die via jouw website worden verzonden, dan versleuteld zijn.
In een volgende blog zullen we je meer uitleg geven over de betaalde versie,
namelijk de SEA. Succes!