Instagram is hard bezig met de ontwikkeling van nieuwe tools die influencers en content creators kunnen helpen met geld verdienen via het platform. Instagram heeft aangekondigd dat er drie nieuwe features aan zitten te komen: Creator Shops, affiliate commerce en een ‘branded content marketplace’. Wij zochten uit hoe deze nieuwe features er uit gaan zien!
Een tijdje geleden maakten Facebook CEO Mark Zuckerberg en Head of Instagram Adam Bosseri bekend in een Instagram Live uitzending, dat ze het platform Instagram verder willen ontwikkelen om content creators te helpen meer geld te verdienen, waardoor ze er hun baan van kunnen maken. Deel van deze plannen zijn dus de drie nieuwe features die ze momenteel aan het ontwikkelen zijn.
Ontwikkeling 1: Creator shops
Influencers verdienen geld door producten voor bedrijven te promoten onder hun publiek. Dit wordt nu makkelijker gemaakt doordat content creators een eigen creator shop kunnen aanmaken op Instagram. Deze speciale shop moet dan via de profiel pagina van de influencer te bekijken zijn. Hoe deze shops er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. Mark Zuckerberg zei hierover dat ze zien dat veel Influencers een eigen shop beginnen, maar dit vaak onder een bedrijfsnaam moeten doen en dat ze nu de mogelijkheid gaan krijgen om een shop binnen hun eigen profiel te beginnen.
Ontwikkeling 2: Affiliate commerce
Naast de nieuwe creator shops, wil Instagram ook een speciaal affiliate commerce programma gaan ontwerpen voor influencers en content creators. Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de affiliate – ook wel influencer genoemd – wordt betaald op basis van het aantal leads of sales dat ze binnenhalen voor een bedrijf. Instagram wil content creators gaan belonen wanneer ze een product verkopen voor een ander bedrijf, via de app Instagram. Ze zijn bezig een programma op te zetten waarin de affiliate/influencer een percentage krijgt voor elke verkoop. Hoe dit programma er precies uit ziet, hoe hoog het percentage zal zijn en hoe dit in de praktijk gaat werken is nog niet bekend gemaakt door Instagram.
Ontwikkeling 3: Branded content marketplace
Het is nog niet heel lang geleden dat Instagram marketplace heeft geïntroduceerd. Via marketplace kunnen bedrijven heel makkelijk hun producten via de app Instagram verkopen. Instagram wil dit naar een hoger niveau gaan brengen, door bedrijven en merken te helpen om nieuwe influencers te bereiken. Instagram wil dus een tussenschakel worden in het koppelen van de juiste influencer aan het merk. Ook hierover is nog niet bekend hoe dit zal worden ingericht.
Helaas is nog niet bevestigd wanneer al deze features vrij gegeven zullen worden in de app. Momenteel zijn de medewerkers van Instagram dus nog druk aan het ontwikkelen. Wij verwachten dat, net als met voorgaande nieuwe ontwikkelingen, de nieuwe features langzaam zullen worden uitgerold en dus niet gelijk voor iedereen beschikbaar zullen zijn.
Ben jij actief als content creator op Instagram en heb je vragen over wat deze nieuwe features voor jou kunnen betekenen? Of heb jij een bedrijf en wil je weten hoe je influencers voor jou marketing in kunt zetten? Neem dan contact met ons op en wij beantwoorden al jouw vragen!