Als ondernemer is de decembermaand toch altijd wel de drukste maand van het jaar. Of je nu een (web)winkel, kapsalon hebt of accountant bent, in deze maand is er heel veel te doen. Veel bedrijven maken in deze maand dan ook extra veel reclame offline en online. Maar hoe val jij als ondernemer dan eigenlijk nog op in de decembermaand? Wij helpen jou op weg met een aantal tips!
Hoe gaat het in zijn werk?
Met contentmarketing in december laat je nog eens de extra meerwaarde van je bedrijf zien. Maar hoe laat je die extra meerwaarde zien? Begrijp daarvoor eerst goed wat je doelgroep nodig heeft. Vervolgens is het van belang om goed te kijken in welke fase van de customer journey die behoefte bij jouw doelgroep aanwezig is. Laat vervolgens zien hoe jouw product aansluit op deze fase. Vorm vervolgens de boodschap in een passend format die past bij jouw merk en doelgroep. Het is wel van belang dat je een concreet doel hebt en maak vooral in de decembermaand gebruik van de emotie. En vergeet de nazorg niet, zoals de retourpolicy en ruilvoorwaarden.
Let op: verkoop een oplossing, niet alleen het product. Deel bijvoorbeeld ook specificaties van een product en waarom mensen het nodig hebben.
Ideeën voor content rondom de feestdagen
Goed, nu weet je waarom het van belang is en hoe je hiermee kan gaan starten. Maar we geven je ook graag een aantal concrete ideeën mee zodat jij meteen aan de slag kunt in de decembermaand om zo meer volgers te krijgen en meer zichtbaar te zijn.
Maar voordat we de ideeën met je delen vertellen we je graag eerst wat voor soorten december shoppers er zijn. Hier kan met jouw bedrijf en boodschap namelijk weer op inspelen.
Allereerst is er high value shopping. Dit zijn aankopen met een hoge waarde, maar die in een laag volume gekocht worden. Deze aankopen worden vaak vroeg in het seizoen gedaan, omdat men deze echt in huis wil hebben tijdens de feestdagen en ze zijn dan ook bereid om hiervoor meer te betalen. De tweede groep shoppers in december zijn de discount shoppers. Deze groep koopjesjagers zijn rond Black Friday of Cyber Monday actief. Bij deze groep nemen de volumes toe, samen met de kortingen. En als laatste groep zijn er de last minute panic shoppers. Dit zijn de groep mensen die (te)laat de kerstinkopen doen. Hierdoor doen ze vaak aankopen gerelateerd aan levertijd, beschikbaarheid en afhaalpunten. Bedenk dus goed welke groep shoppers jouw product gaat kopen, zodat je hierop in kunt spelen tijdens de decembermaand.
Oké dan gaan we nu over naar de ideeën die jij met jouw business kunt toepassen in december maand.
Tip 1: Shop window.
Maak van je bedrijf een online etalage. Nu we dit jaar tijdens de kerst zo min mogelijk de deur uit mogen, en waar het andere jaren erg druk is in de winkelstraat, kun je jouw producten in jouw online etalage zetten. Hiervoor is Instagram een goed kanaal. Maak mooie foto’s van jouw producten en plaats deze (gepromoot) op Instagram. Daarnaast kun je ook een Story of Reels maken van de producten in jouw winkel of maak gebruik de Instagram Shopping. Zo ontstaat een online etalage nog sneller
Tip 2: Unieke Adventskalender.
Wil jij jouw producten gedurende de hele maand december promoten? Maak dan een unieke adventskalender. Dit kan offline, maar ook online. Laat jouw klanten via de mail of social media elke dag een vakje openen met een mooie korting, gratis product of tip. Zo creëer je awareness bij jouw klanten en krijg je ze naar de winkel.
Tip 3: Eigen hashtag.
Wil jij jouw klanten in het zonnetje zetten die jouw producten gebruiken? Werk dan tijdens de decembermaand met een eigen unieke hashtag. Klanten die jouw product kopen kunnen dit delen via deze unieke hashtag en natuurlijk kun jij deze klanten vervolgens weer in het zonnetje zetten met een shout out op bijvoorbeeld de storys.
Tip 4: Zet jouw hero product in de spotlight.
Jouw hero product is jouw absolute bestsellerproduct. Hét product dat het beste verkoopt en het vaakst is uitverkocht. De decembermaand is het juiste moment om dat product een extra push te geven. Dit kun je doen door foto’s en reviews van klanten te delen. Dit maakt het voor de undecided shopper makkelijker om tocht tot aankopen over te gaan.
Tip 5: Unieke promotiecode.
Veel bedrijven belonen hun vaste klanten in de decembermaand extra voor hun loyaliteit. Dit kun je doen middels een promotiecode. Deze code kunnen ze delen met hun vrienden. Om jouw Instagram betrokkenheid te vergoten en de verbinding met je Instagram-community ver hogen. Zorg er wel voor dat de code uniek is, zo kun je achterhalen uit welke code de meeste business komt.
Tip 6: Samenwerken met influencers.
Influencers kun je zeker inzetten tijdens de feestdagen. Zij promoten dan tegen betaling jouw producten. Dit komt vaak geloofwaardiger als een derde partij dit doet dan wanneer je dit zelf doet. Let op goed op welke influencer je inschakelt, want deze moet natuurlijk wel jouw doelgroep aanspreken en passen bij jouw business.
Tip 7: Speciale landingspagina’s met een knipoog.
Tijdens de feestdagen kun je ook een aantal landingspagina’s een knipoog meegeven. Wat dacht je van een mail naar alle mensen die nog producten in hun winkelmandje hebben liggen uit de naam van Sinterklaas? Of een 404 pagina compleet in kerstsfeer? Of de coockie melding aangepast naar kerstkoekjes? Zo zijn er talloze pagina’s die je kunt aanpassen tijdens de feestdagen. Kijk natuurlijk wel of dit passend is voor jouw bedrijf en klanten.
Tip 8: Wensenlijst.
Heb jij een webshop? Bied dan de mogelijkheid aan op jouw website om een wensenlijst samen te stellen. Geef hier dan ook cadeautips voor (dit kun je eventueel ook in de vorm van een mailing doen) zodat men dit meteen kan toevoegen aan zijn of haar wensenlijstje. Maak dit lijstje deelbaar zodat hij verspreidt kan worden.
Tip 9: Gebruik storytelling.
Nu de dagen korter worden is er meer behoefte aan warmte en mooie verhalen. Op die behoefte kun je als ondernemer inspelen. Maak mooie verhalen rondom je beste producten en inspireer je klanten met creatieve ideeën om optimaal van de feestdagen te genieten.
Tip 10: Beantwoord vragen van klanten.
Tijdens de feestdagen worden er veel producten gekocht. Hierdoor kan het aantal vragen over het product toenemen. Zorg dat je op je website de meest gestelde vragen beantwoordt, of maak een filmpje waarin je de belangrijkste vragen beantwoord tvia social media.
Nu heb je een aantal leuke ideeën waar je zelf mee aan de slag kunt. Wil je toch liever nog even de kunst afkijken? Bekijk dan eens een aantal leuke inhakers die bedrijven de afgelopen jaren hebben gedaan en wie weet word je wel geïnspireerd voor je eigen ludieke actie! Fijne feestdagen!