Social commerce is de mogelijkheid om producten aan te kopen via een socialmediaplatform. Oorspronkelijk gebruikten merken social media als een middel om potentiële klanten naar hun website te leiden, waar ze hun aankoop konden voltooien. Met de opkomst van social commerce kunnen klanten hun transacties echter rechtstreeks vanuit sociale mediaplatforms voltooien, waardoor de extra stap die vaak een succesvolle verkoop bemoeilijkt, wordt geëlimineerd. Hoe je hiermee aan de slag gaat vertelt onze marketeer je graag.
Bij elke stap die een klant moet doorlopen om een product aan te schaffen, bestaat een risico dat hun aandacht wordt afgeleid of dat ze hun interesse verliezen. Social commerce streeft ernaar om onnodige hindernissen te elimineren en het verkoopproces te stroomlijnen. Deze nieuwe verkoopmethode biedt klanten ongekend gemak, wat zich uit in meer verkopen voor bedrijven. In 2017 alleen al hebben retailers ongeveer $6.5 miljard verdiend aan social commerce-verkopen. Dit bedrag is sinds 2016 met 24% gestegen, en zal naar verwachting blijven toenemen in de komende jaren. Iets waar jou bedrijf dus ook mee aan de slag kan gaan voor meer omzet.
Social commerce en de huidige social media
Er zijn drie grote social media kanalen die sterk gericht zijn op social commerce: Facebook, Pinterest, en Instagram. Mensen die één van deze platforms hebben gebruikt, hebben waarschijnlijk advertenties of “koop nu”-knoppen, die producten adverteren die razendsnel rechtstreeks op het platform kunnen worden aangeschaft. Bij het bepalen welke site geschikt is voor jouw social commerce-winkel moeten bedrijven rekening houden met factoren zoals demografische doelgroep, verkoopdoelstellingen, hulpmiddelen en de productcatalogus.
Een recent onderzoek van statista toont aan dat meer dan 60% van de socialmediagebruikers een rechtstreekse aankoop via social media heeft gedaan. Met 47,7% van de respondenten die rechtstreeks een aankoop via Facebook hebben gedaan, voert Facebook de lijst aan. Volgens Instagram wordt er maandelijks door 90 miljoen accounts op een shoppingpost geklikt om meer te weten te komen over een product. Wat Pinterest betreft geeft 55% van de gebruikers of “Pinners” aan het platform te hebben gebruikt om producten te zoeken en te kopen. Hoewel dit percentage niet hoeft te betekenen dat deze Pinners deze producten hebben gekocht of dat ze deze rechtstreeks op de website van Pinterest hebben gekocht, is het platform nog steeds een waardevolle bron voor bedrijven, vooral als je bedenkt dat Pinners over het algemeen 29% meer aan aankopen besteden dan mensen die geen Pinterest gebruiken.
Wat is de toekomst van social media commerce?
Het winkelgedrag van consumenten is door de jaren heen flink ontwikkeld, en zal zich verder blijven ontwikkelen. Op dit moment zijn consumenten meer dan ooit op zoek naar een synergie tussen social shopping en fysieke winkels. Consumenten zoeken continue naar manieren om tijd te besparen en hun winkelervaringen te verbeteren, dus gemak en engagement zijn essentieel. Social commerce combineert deze beide factoren naadloos, en het proces zal steeds verbeterd worden.
Volgens Satish Kanwar, vicepresident of productkanalen bij Shopify “zal social commerce mogelijkheden blijven bieden voor zowel consumenten als bedrijven, en een tijdperk inluiden waarin technologie voor nieuwe commerciële ervaringen zal zorgen. Uiteindelijk zullen deze ervaringen de weg naar ontdekking voor consumenten aanzienlijk verkorten en retailers spannende nieuwe en efficiënte manieren bieden om transacties aan te sturen.” Door van social commerce een prioriteit te maken, zullen bedrijven in staat zijn om te groeien in dit nieuwe en altijd veranderende commerciële landschap.
Wil jij graag beginnen met social commerce maar weet je niet hoe? Onze marketeers helpen jullie graag bij het bepalen van een strategie voor social commerce!