Direct naar de inhoud.

Online marketing voor restaurants; de do’s en don’ts!

Rieneke Gerritsen
27 jan 2021
Geschreven door: Rieneke Gerritsen

De horeca heeft het moeilijk in deze tijd. De coronacrisis zorgt voor veel uitdagingen. Je als restaurant onderscheiden is juist in deze tijd belangrijk. Het effectief inzetten van online marketing kan hierbij helpen. Denk aan het gebruik maken van SEO, SEA, social media en andere online platformen. Hoe je dat moet doen? Wij geven je vandaag de do’s en don’ts van online marketing voor restaurants!

Inspireren of kopiëren?
Authenticiteit is één van de belangrijkste dingen op het gebied van online marketing. Kopieer daarom niet de online marketingactiviteiten van je concurrenten, maar laat je inspireren. Heeft jouw concurrent een leuke social media post bedacht? Neem deze dan niet direct over, maar laat je inspireren om een social media post te plaatsen die past bij jouw onderneming en doelgroep. Je mag dus best kijken naar wat jouw concurrenten doen, maar geven er dan een unieke draai aan.

Doelgroep bepaling
Misschien denk je wel: ‘Mijn doelgroep is iedereen, iedereen mag bij mij komen eten of afhalen’. Dat is natuurlijk een mooi streven, maar het is belangrijk dat je gaat onderzoeken wie jouw ideale klant is. Begin met kijken wie je nu al aantrekt. Hoe oud is hij/zij, waar komt hij/zij vandaan, wat eet hij/zij graag, waar hecht hij/zij waarde aan? Door een goede doelgroep te bepalen weet je op wie je jouw marketing moet richten. Je weet welke woorden belangrijk zijn voor de SEO, welke woorden je moet targetten met SEA en voor wie je jouw social media berichten schrijft. Het is ook als horecaondernemer belangrijk om een duidelijke doelgroepomschrijving te hebben.

Actief online zijn
Tegenwoordig gaan veel mensen online op zoek naar een restaurant waar ze kunnen eten of afhalen. Het is daarom belangrijk om actief in te zetten op online marketing. Zorg dat je bijna dagelijks zichtbaar bent op social media, maar zorg ook dat je SEO op orde is. Daarnaast zijn er in de coronatijd veel lokale platformen ontwikkeld waar ondernemers zich kunnen aanmelden. Zo kan jouw doelgroep je makkelijk online vinden. In de tijd dat bijna iedereen belangst heeft en liever online reserveert is het ook belangrijk dat je dit aanbiedt. Zorg ook dat je Google-bedrijfspagina helemaal op orde is.

Tevreden gasten
De beste reclame is misschien wel goede recensies van je gasten. Vraag ze om een recensie voor jouw onderneming online achter te laten. Let wel op, want ontevreden gasten laten ook graag online hun ongezouten mening weten. Reageer daarom niet alleen op positieve recensies, maar laat ook zien dat je wat doet met negatieve recensies. Zo laat je jouw restaurant van de beste kant zien.

Houd de concurrentie te vriend
Het klinkt misschien logisch, maar er zijn toch nog veel restaurants die de concurrentie openlijk afkraakt. Wees vooral in deze tijd aardig voor elkaar. Niemand heeft het nu makkelijk. Geef je concurrenten juist een compliment op social media. Dit zorgt niet alleen voor een blije concurrent, maar zijn en jouw volgers kunnen dit ook zien. Wanneer mensen je aardig vinden zullen ze sneller bij jou komen eten of bestellen.

Campagnes inzetten
Het is natuurlijk leuk om losse social media berichten te plaatsen die geen verband hebben met elkaar, maar het is ook belangrijk om af en toe een campagne te doen, voor bijvoorbeeld Valentijnsdag. Zet de speciale gelegenheid helemaal centraal op jouw website, social media en in een Google Ads campagne. Durf hierin te investeren om jouw doelgroep te bereiken. Wees niet bang om een paar keer over hetzelfde te schrijven.

Valentijnsdag is in aantocht en Vormmedia helpt jou in deze tijd graag door voor slechts €25,- een campagne op te zetten voor de dag van de liefde!
Heb jij na het lezen van deze blog vragen over online marketing of heb je hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Wij delen graag onze kennis

Onze specialisten lopen over van enthousiasme als het gaat om marketing! Wij delen graag onze kennis over (online)marketing met jou in onze blogs.

Lees onze blogs >