Ter ere van Wereld Cliché dag verzamelden wij alle clichés over marketeers en marketingbureaus. En aangezien marketing om creativiteit draait moeten we natuurlijk de clichés ontlopen om zo creatief en uniek te blijven. Ontloop jij de volgende clichés al?
- ‘Vraag hier een geheel vrijblijvende offerte aan’. Dit is een cliché die we bijna op elke website wel tegenkomen. En los van het feit dat de zin dus niet uniek is, is het ook nog maar de vraag of een offerte eigenlijk ‘een beetje vrijblijvend’ kan zijn.
- De tweede cliché is de tekst klik hier in plaats van een hyperlink onder de tekst van bijvoorbeeld ‘meld je aan voor de nieuwsbrief’.
- ‘Service staat bij ons hoog in het vaandel!’. Het zou ook niet best zijn als je een slechte service verleent! Dan zou je al failliet zijn of weinig klanten hebben. Maar wanneer je dit op je website zet, moet je dit ook waarmaken en kunnen er dus geen reviews komen waarin staat dat de service niet goed is. Een gewaagde kernwaarde om dus op je website te zetten.
- Het woord uniek, is in de huidige tijd echt niet meer uniek. Natuurlijk zijn er wel echte unieke concepten, maar ga eerst goed bij jezelf na of jouw dienst en product wel echt zo uniek is als jij doet overkomen.
Wat doe je voor werk? Ik ben online marketeer! Oh dus jij zit de hele dag op Facebook en Instagram?
Goed, na het afkraken van de bovengenoemde clichés is het nu tijd om je een aantal tips te geven. Met deze tips schrijf jij geweldige teksten, zonder clichés erin!
Tip 1: Zorg dat je gedetailleerd schrijft. Leg uit waarom jouw service of product anders is dan bij anderen.
Tip 2: Geef voorbeelden, vertel ze niet alleen, maar laat ze ook zien.
Tip 3: Gebruik leuke anekdotes en quotes van je eigen personeel.
Tip 4: Ga in gesprek met je klanten, vraag waarom zij jouw product kopen en wat ze opvallend vonden.
Tip 5: Vermijd veelgebruikte spreekwoorden en gezegden, maar geef er bijvoorbeeld je eigen draai aan.
Tip 6: Vraag Vormmedia om hulp voor het schrijven van unieke en cliché-loze teksten. Met deze tips overleef jij clichédag en scherp jij jouw webteksten vandaag extra aan. Kun je daarmee wel wat hulp gebruiken? Dan staan onze marketeers voor je klaar! (lekker cliché hè!?).